Vuelta naar Utrecht

Start Vuelta in Utrecht

Het Business Peloton Utrecht (BPU), een netwerk van (fietsgerelateerde) bedrijven in de stad Utrecht, was eerder de drijvende kracht achter het naar Utrecht halen van de Tour de France in 2015 en actief betrokken bij de Giro d’Italia in 2010 in deze regio. De ambitie van BPU is nu om de Vuelta d’España aan Utrecht te binden in 2020.

Voorbereiding

Inmiddels heeft BPU een concept projectvoorstel ingediend bij de provincies Utrecht, Noord-Brabant en de steden Utrecht (beoogde proloog- en startlocatie) en Breda (beoogde finishlocatie) om elk een voorbereidingsbijdrage beschikbaar te stellen van € 35.000. Dit budget is nodig voor de uitwerking van routes, proceskosten voor organisatie van cofinanciering, uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek (incl. economische impact), productie van een bidbook en nadere afstemming met de Vuelta-organisatie.

Aandacht voor transparantie

De VVD fractie is een voorstander van het naar de Provincie halen van dergelijke grote evenementen. Ze dragen er aan bij om onze provincie internationaal te positioneren en dragen bij aan Utrecht als Europese topregio. Woordvoerder Jacqueline Vaessen: “ Zou het niet fantastisch zijn als Utrecht de eerste stad wordt, die door alle drie de grote rondes aangedaan wordt”.  Wel wil de VVD transparantie in de voorstellen, zodat er niet achteraf verborgen kosten (bv voor omleiding OV) naar boven komen. Daarnaast heeft de VVD gevraagd om de ons omringende gemeentes, die onderdeel worden van het parcours, ook tijdig mee te nemen in dit proces, zodat ook zij zich goed kunnen voorbereiden en financiële ruimte kunnen creëren. Dit soort tegenvallers achteraf moeten de herinnering niet belasten. En de belastingbetaler heeft recht op een afweging voor het evenement wordt georganiseerd, niet gedwongen achteraf omdat de kosten al zijn gemaakt.