VVD blij met volgende stap Vijfheerenlanden

De gemeenten Leerdam, Zederik en Vianen willen fuseren tot de gemeenten Vijfheerenlanden. Doordat de drie gemeenten in twee verschillende provincies liggen, is een keuze voor een provincie nodig. De gemeenten hebben in meerderheid voor Utrecht gekozen. Daarover heeft de provincie Utrecht op verzoek van de Minister van Binnenlandse Zaken een advies uitgebracht en hoorzittingen georganiseerd. De VVD heet de toekomstige gemeente van harte welkom. Niet alleen omdat de gemeente het wil. Het gebied versterkt het groene karakter van Utrecht en het agrarische economische profiel. De VVD heeft het advies ondersteund.

Voorgeschiedenis
In de Middeleeuwen werd in opdracht van de bisschop het gebied ten zuiden van de Lek, dat we nu Vijfheerenlanden noemen, ontgonnen. In 1284 werd in samenwerking met de bisschop van Utrecht het hoogreemraadschap Vijfheerenlanden opgericht. De aanleiding was de wateroverlast die de bewoners ondervonden dankzij het beleid van de graaf van Holland. In de afgelopen eeuwen is er een prachtig gebied ontstaan met steden, en veel agrarische bedrijvigheid. En de samenwerking in het hoogheemraadschap zorgde ervoor dat men elkaar wist te vinden.

Fusie
In de hoorzittingen die over het herindelingsadvies zijn georganiseerd, was er dan ook volop draagvlak voor de fusie tussen de vijf gemeenten. Gemeenten hebben zelf het initiatief genomen en hier met hun inwoners over gesproken. Er zijn in de hoorzittingen enkele zorgpunten genoemd, die het toekomstig gemeentelijke beleid betreffen. Zoals niet te veel bouwen, het gebied groen houden, maar wel voldoende om de kernen vitaal te houden. En er is gevraagd om lage lasten. De inwoners hebben daar via de gemeenteraadsverkiezingen zelf zeggenschap over.

Provinciekeuze
Die provinciekeuze kwam ook aan de orde in de hoorzitting. Er sprak zorg uit over het groen blijven van het gebied, de veiligheid en de lasten. Om met die eerste te beginnen: Utrecht is een Europese topregio, mede vanwege de mooie omgeving. Daar zijn we zuinig op. Op het gebied van veiligheid gelden er landelijke normen. Ook Vianen ligt in dijkkring 16, en valt onder de veiligheidsregio Utrecht. Men heeft er geen natte voeten. En de motorrijtuigenbelasting is hier lager dan in Zuid-Holland. Inwoners gaan eenvijfde minder betalen. Als het aan de VVD ligt, blijft dat zo.
Maar misschien nog wel het belangrijkste zorgpunt betreft de identiteit. Kunnen wij blijven wie we zijn? Grenswijziging wijzigt volgens de VVD niet identiteit. Er moet ruimte zijn voor de verschillende kernen om te blijven wie ze zijn. En dat vinden we in Utrecht heel normaal. De identiteit van het gebied is in de geschiedenis verbonden geweest met zowel Utrecht, als Holland (als Gelderland). De VVD vindt het mooi dat in lijn met die traditie gekozen is voor grenzeloos samenwerken, over de provinciegrenzen heen, met gemeenten in Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland. Een mooie bestuurlijke vernieuwing omdat we niet nieuwe grenzen moeten maken, maar grenzen moeten openen om de maatschappelijke en economische opgaven op te pakken.