Provincie onderzoekt suggesties voor bereikbaarheid oostelijk Veenendaal

De provincie Utrecht heeft 18 suggesties ontvangen voor het oplossen van het bereikbaarheidsvraagstuk van oostelijk Veenendaal. In de meeste reacties werd een suggestie gedaan voor een vervangende route voor de N233.

Tijdens de informatieavond over de Oostelijke Rondweg/N233 in Veenendaal van 11 april 2017 vroeg de provincie Utrecht aan de aanwezigen om met suggesties te komen voor het oplossen van het bereikbaarheidsvraagstuk van oostelijk Veenendaal. Reacties konden tot en met 15 mei 2017 worden ingediend.

Varianten

Alle denkbare varianten die de provincie Utrecht gaat onderzoeken staan in deze kaart (pdf, 21 MB). Bekijk ook deze toelichting op de varianten (pdf, 249 kB).

Snelheid verlagen en maatregelen rotondes

Ook zijn suggesties gedaan om de huidige maximum snelheid (80 km/uur) te verlagen of om alleen maatregelen voor de rotondes op de rondweg uit te voeren. Deze suggesties staan niet apart op de overzichtskaart, maar horen bij tracé 0+ of 1, zie toelichting. Deze suggesties worden dus wel degelijk meegenomen. Dit geldt ook voor de NUL-variant (handhaving huidige situatie) of een eventuele verdiepte ligging van tracé 1.

Vooruitblik

De komende periode worden alle varianten gelijkwaardig met eenzelfde diepgang onderzocht. Op basis van de resultaten zal na advisering door de klankbordgroepen in overleg tussen provincie en gemeente worden besloten welke varianten afvallen voor een verdere verkenning en welke varianten nader uitgewerkt worden.

Criteria

Deze keuze wordt gemaakt aan de hand van een set van criteria. Deze criteria zijn in concept opgesteld. Op 20 juni 2017 bespreekt de gemeenteraad van Veenendaal deze criteria waardoor er mogelijk nog een aanpassing komt.

Vervolg

Naar verwachting wordt in september 2017 bekend gemaakt welke varianten wel of niet nader worden onderzocht. De NUL-variant wordt hierbij ook meegenomen. Vervolgens wordt aan de hand van de nadere uitwerking eind dit jaar een advies over een voorkeursvariant verwacht. Dit advies wordt meegenomen in de besluitvormingsprocedure van de provincie Utrecht.

Voor alle informatie: klik hier