VVD wil praktijkmensen sneller voor de klas krijgen

In een artikel in het AD van 12 juni 2017 staat dat in de lerarenopleidingen te weinig gekeken wordt naar opgedane kennis en ervaring van praktijkmensen, en moet iemand de volledige opleiding volgen. Mensen met veel kennis en een enorme berg ervaring in het bedrijfsleven, vinden die drempel veel te hoog. Voor het onderwijs is het van belang om mensen voor de klas te hebben die ook in de praktijk ervaring hebben. Dus bijvoorbeeld lessen over management door een manager, en financiën door een accountant. Leerlingen leren er kennis en vaardigheden door die ze eerder aan een baan helpt. En ook voor werkgevers is het van belang dat ze goed personeel krijgen.  Volgens het ministerie is  er ruimte om pragmatisch met de regels om te gaan, maar de praktijk blijkt echter weerbarstiger.

Kadernota, ruimte voor nieuwe plannen

Tijdens de bespreking van de Kadernota 2017 in de Statencommissie MME heeft de VVD aan gedeputeerde Van den Berg gevraagd te helpen om het tekort aan leraren op te lossen. De Kadernota bepaalt de agenda (en bijbehorende financiering) van de provincie voor het komende jaar en besteedt (terecht) ook aandacht aan het beter aansluiten van het onderwijs op de arbeidsmarkt.

Ruimte voor experimenten

Er wordt op dit moment bij diverse opleidingen gewerkt aan flexibelere opleidingen.

VVD woordvoerder Jacqueline Vaessen: “Utrecht is een Europese topregio en dat willen we graag zo houden. Daarnaast hebben we bij de HU een lerarenopleiding, waarmee we een dergelijk versnellingsexperiment aan zouden kunnen gaan. De VVD heeft de gedeputeerde opgeroepen om bij het ministerie van Onderwijs een aanvraag te doen voor een pilot in de provincie. Gedeputeerde Van den Berg heeft aangegeven deze handschoen graag op te pakken en heeft toegezegd contact te zoeken met de minister om een mogelijke pilot naar Utrecht te halen.