Schriftelijke VVD-vragen aan GS over woningbouw Soesterberg-Noord

Gezien de toenemende druk op de woningmarkt, is de VVD voorstander van snelle realisatie van de geplande woningen in het plangebied van Hart van de Heuvelrug, waar de voormalige vliegbasis Soesterberg onderdeel van is.

Recent nieuws aangaande vertraging in de bestemmingsplanprocedure, gaf VVD-statenlid Astrid Ens op

24 mei jongstleden aanleiding om de onderstaande vragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS), met als doel om de ontwikkeling van woningen aan te jagen. De beantwoording van deze vragen heeft inmiddels plaatsgevonden  en is hieronder weergegeven.

De antwoorden geven aan dat GS niet in de hand heeft hoe lang de bezwaar- en beroepsprocedure kunnen gaan duren. Maar wel dat zij dit in de gaten houden en er alles aan zullen doen om de woningontwikkeling toch snel op gang te brengen. De VVD blijft alert op de voortgang van de woningontwikkeling, zowel in Soesterberg-Noord als op andere potentiële woninglocaties in de provincie.

Art. 47 vragen Bestemmingsplan Soesterberg Noord

Geacht College van Gedeputeerde Staten,

Toelichting

De woningmarkt in de Randstad trekt enorm aan. In de grote steden is de vraag inmiddels al weer groter dan het aanbod. Dat geldt ook voor gemeenten als Utrecht en Amersfoort;  en niet alleen in het goedkope segment, maar ook in het middeldure en dure segment, zoals blijkt uit het feit dat voor de nieuwbouwvilla's aan het Maximapark in Utrecht 1100 inschrijvingen waren voor 18 huizen. Er zijn in deze regio nog enkele grotere woningbouwlocaties beschikbaar, waarvan de bebouwing in een deel van de vraag kan voorzien.

De VVD heeft vernomen dat het tegen het bestemmingsplan voor Soesterberg- Noord bezwaar is gemaakt bij de Raad van State. Dit bestemmingsplan betreft een gedeelte van Hart van de Heuvelrug, waar onder andere de woningbouw is gepland.

De VVD maakt zich daarom zorgen over het tempo waarin de woningontwikkeling in dit gebied tot stand komt. Dit leidt voor de VVD-fractie tot de volgende vragen:

1. Leidt de procedure van het bestemmingsplan bij de Raad van State  tot vertraging van de woningontwikkeling in het Hart van de Heuvelrug? Zo ja, hoeveel vertraging?

Mocht uit de uitspraak van de Raad van State in verband met beroepen tegen het bestemmingsplan

Soesterberg-Noord blijken dat de bedrijven in dit gebied niet gesaneerd kunnen worden, dan zullen er zodanige maatregelen worden getroffen, dat de woningbouwontwikkeling op de vliegbasis toch door kan gaan. Die maatregelen zijn reeds opgenomen in het bestemmingsplan Vliegbasis Soesterberg (2011) en voorzien in het treffen van zogeheten geluidsoverdrachtsmaatregelen. Concreet kan dan gedacht worden aan de realisatie van een muur van  7 meter hoog zoals gebeurd is bij het afvalverwerkingsbedrijf Tammer (Smink) aan de Verlengde Tempellaan. De bouw van een dergelijke geluidwerende constructie heeft echter wel impact op de vormgeving en planvorming voor de woonwijk Vliegbasis. Mogelijk zou daardoor enige vertraging in de realisatie kunnen ontstaan, maar daar valt nu nog niets met zekerheid over te melden.

Overigens is de woningbouwontwikkeling in Soesterberg-Noord op zichzelf geen onderdeel van het programma

Hart van de Heuvelrug.

2. Ziet het College mogelijkheden om verhoging van het tempo van de woningontwikkeling in Hart van de Heuvelrug te bewerkstelligen, met als doel om aan de steeds urgenter wordende woningvraag te voldoen? Zo nee, waarom niet?

D    De woningbouwprojecten die vallen onder het programma Hart van de Heuvelrug worden door één van de samenwerkingspartners getrokken. Zo is de gemeente Soest verantwoordelijk voor realisatie van het project Oude Tempel en De Groene Hoogte (naast Kontakt der Kontinenten), de gemeente Zeist voor het project Huis ter Heide West en de provincie voor het project Vliegbasis Soesterberg en het terrein Dorrestein. De projecten Oude Tempel, De groene Hoogte en woonwijk Vliegbasis Soesterberg bevinden zich en een vergevorderd stadium van planontwikkeling. De verkoop voor De Groene Hoogte is inmiddels gestart. De planvorming voor het terrein Dorrestein is opgestart. Het project Huis ter Heide West in Zeist is voorzien in 2021.

Wij stellen met de samenwerkingspartners alles in het werk om deze woningbouwprojecten zo snel als mogelijk te realiseren. Het tempo waarin de ontwikkeling plaatsvindt is mede afhankelijk van beroepen die bij de Raad van State gegrond worden verklaard. Uiteraard doen wij er alles aan om deze beroepen zoveel als mogelijk te voorkomen door veel voorlichtings- en informatiebijeenkomsten voor betrokkenen te organiseren.