Wegdek van zonnepanelen

Provincie start proef met wegdek van zonnepanelen

Op een stukje provinciale weg bij Kockengen  rijdt het verkeer vanaf dit najaar over een wegdek van zonnepanelen. De provincie Utrecht en bouwbedrijf BAM leggen er een rijstrook van 20 meter aan om ervaring op te doen met deze nieuwe techniek. Doelstelling van de proef is vast te stellen welk rendement de panelen opleveren en hoe de materialen zich houden op een drukke weg als deze N401.

Speciale zonnemat met bescherming tegen zwaar verkeer

De in Frankrijk geproduceerde ’zonnemat’ heeft een beschermlaag die de zonnecellen bestand maakt tegen zwaar verkeer. Onderdeel van de proef is ook bekijken of er door toepassing van de mat minder onderhoud aan het asfalt nodig is.

Dubbele winst

Tot slot gaat het onderzoek zich erop richten of met de opgewekte energie het wegdek verwarmd kan worden. Dat scheelt de zinzet van strooiwagens als het glad is. Het proefproject gaat twee jaar duren. De voorbereidingen zijn inmiddels begonnen.