Jaarrekening 2016 unaniem vastgesteld

Tijdens de Statenvergadering van 3 juli 2017 is de Jaarrekening 2016 uitgebreid besproken en vastgesteld. De VVD is blij met de positieve financiële afsluiting van het jaar. De vermogenspositie is goed en het weerstandspositie op orde. De Provincie moet natuurlijk behoedzaam met haar middelen omgaan, maar dat is dit jaar weer gelukt, mede dankzij het beleid van onze Gedeputeerde op deze portefeuille.

Sturen op maatschappelijke en financiële effecten van beleid
De Jaarrekening is echter in de loop der jaren zo omvangrijk geworden, dat het inzicht en overzicht of de beoogde financiële en maatschappelijke doelen af en toe moeilijk te vinden is. Financieel woordvoerder Anita Vlam: "De Jaarrekening en ook de begroting moeten goede indicatoren bevatten om, als PS, te kunnen sturen op maatschappelijke en financiële effecten van beleid. Transparante sturing op: wat willen we bereiken, wat gaan we daarvoor doen en wat kost het? Onze motie waarin we GS verzoeken dit inzicht te verbeteren is door alle fracties in de Staten ondersteund."

Motie
Voor de tekst van de motie: zie de bijlage.