Aandacht voor zuiver bestuur, en dus veilig bestuur.

De laatste maanden is in de media meer aandacht gekomen voor 'ondermijning'. Terecht. Het gaat daarbij om vermenging van onderwereld (georganiseerde misdaad) in de bovenwereld – de gewone samenleving waar mensen zich aan de regels houden, hard werken en belasting betalen. Dan gaat het om bijvoorbeeld omkoping van bestuurders, witwassen, vastgoedfraude en mensenhandel.  Bij de behandeling van de kadernota 2017 heeft VVD-fractievoorzitter Arthur Kocken in Provinciale Staten dan ook aandacht gevraagd voor zuiver bestuur, en dus veilig bestuur.

Ondermijning

Ondermijning is de aantasting van onze rechtstaat. Begrijpelijk. Als je overeenkomsten niet meer kunt vertrouwen, het slachtoffer wordt van georganiseerde criminaliteit, en ook de hoeder van onze veiligheid, de overheid, omkoopbaar is, dan tast dat in de basis het vertrouwen in onze samenleving aan. Naast terreur is dit een van de belangrijkste thema's waar mensen. Het is gemeente- en provinciegrensoverschrijdend, dus ook een belangrijk onderwerp voor de provincie.Ook de provincie moet dus een bijdrage leveren om daar tegen op te treden. De Commissaris van de koning, Willibrord van Beek, heeft toegezegd te onderzoeken wat de provincie nog meer kan doen, en ook of daarbij kan worden aangesloten bij wat andere provincies al doen.

Zuiver bestuur

Samenhangend met optreden tegen ondermijning is ook zuiverheid van het provinciaal bestuur van belang. Helder moet zijn voor welk belang de provincie staat. Arthur Kocken: "Het is nodig om relaties af en toe weer tegen het licht te houden. De positie van de provinciale overheid in de samenleving is veranderd. Dat kan ook gevolgen hebben voor de zogenaamde verbonden partijen; instellingen waarmee de provincie een wat directere verhouding heeft. Wellicht dat vroeger afspraken zijn gemaakt/ tradities zijn ontstaan die nu niet meer passen bij de huidige verhoudingen." Voorbeelden zijn lidmaatschappen van besturen/ Raden van Toezicht van leden van Gedeputeerde Staten terwijl we nu 'losser' tegenover organisaties staan. Ontstaan dan geen belangenconflicten? Een ander voorbeeld zijn subsidies aan organisaties die naar buiten uitvoerder van provinciaal beleid zijn, maar nu ook actie voeren tegen provinciaal beleid. Dat laat onverlet ieders vrijheid van meningsuiting, maar Is dan nog transparant voor inwoners waar we als provincie staan? Zijn we nou voor of tegen ons eigen beleid?  Burgers moeten kunnen vertrouwen op een consistente, betrouwbare overheid. Gedeputeerde Staten heeft toegezegd binnenkort daarover het gesprek aan te gaan met Provinciale Staten.