VVD-initiatief vergroot veiligheid natuur

Voor de veiligheid in de voor het publiek opengestelde natuurgebieden moeten de eigenaren nauwgezet toezicht uitvoeren. Gevaarlijke situaties op de terreinen dienen tijdig gesignaleerd en opgelost te worden. Niemand wil immers tijdens de zondagse wandeling een zware tak op het hoofd krijgen of ten val komen. Maar ook hebben we geen zin in afvaldumpingen en stroperij. Daarvoor krijgen de eigenaren een vergoeding. De daarbij gehanteerde kostprijs is slechts een gedeeltelijke tegemoetkoming in de kosten die beheerders moeten maken voor openstelling van hun gebieden. De  in IPO verband afgesproken hogere toezichtsbijdrage blijkt in de provincie Utrecht nog niet te worden betaald. Hierdoor komen de veiligheid, de bescherming van de natuur en het plezier van recreanten onder druk te staan.

GS: eerst evalueren
Een eerder gevraagde extra inzet voor toezichthouders (motie veldwachters) werd door het college van Gedeputeerde Staten nog even in afwachting gehouden, gezien de lopende evaluatie van een pilot met extra inzet van toezichthouders. De VVD vindt dat daarmee niet een landelijk afgesproken vergoeding voor het gehele toezicht moet worden achtergehouden. Afspraak is afspraak. En veiligheid is te belangrijk.

PS neemt besluit
Bij bespreking van de kadernota in Provinciale Staten heeft de VVD daarom het initiatief genomen om de middelen te regelen. De in IPO verband afgesproken toezichtsbijdrage en de volledige toeslag zullen per direct beschikbaar gesteld worden aan terreinbeheerders. Een daartoe noodzakelijk amendement werd unaniem aangenomen. Jakob Germs, woordvoerder natuur: Op deze manier is de noodzakelijke vergoeding structureel tot en met 2021 geregeld. Een mooi succes!

In de bijlage treft u de tekst van het amendement aan.