VVD kiest voor oplossen verkeersknelpunten

In de Provincie Utrecht zijn 35 verkeersknelpunten, De N201 bij Vinkeveen, de N233 bij Veenendaal en de N229 bij Bunnik bijvoorbeeld. Voor het oplossen van veel van deze knelpunten is extra geld nodig. Veel extra geld. De VVD wil daarin geen onderscheid maken tussen inwoners van de ene of de andere plaats. Voor de problematiek op de noordelijke ringweg van Utrecht is al enkele jaren geleden een oplossing afgesproken, inclusief financiële bijdragen van Rijk, provincie en stad. In Utrecht-stad vragen politieke partijen om de oplossing voor de Noordelijke ring nog wat prettiger te maken te maken.

Er ééntje uitpikken?

In de Statenvergadering van 3 juli jl. stelde een aantal partijen voor om een groter deel van de Noordelijke Randweg Utrecht te ondertunnelen. Dit maakt het plan veel duurder. De VVD vindt het onverstandig om daar nu extra geld voor te gaan vragen omdat dit de kans voor aanpak verkleint voor de andere knelpunten in de Provincie. Ook belastinggeld kan immers maar een keer worden uitgegeven. De VVD wil mensen in andere plaatsen niet in de kou laten staan.

Gerichte keuze

De VVD wil niet dat  alleen de inwoners van Overvecht daarmee speciale aandacht krijgen. Ook inwoners in andere wijken en plaatsen verdienen aandacht voor hun verkeersproblematiek. Sommige partijen noemden dit vroeger eerlijk delen. Wij noemen het problemen aanpakken. We maken geen keuze op basis van herkomst (locatie) maar van de ernst van een probleem. Waarbij het op orde houden van de provinciale wegen onze primaire taak is -  daarvoor staan we aan de lat. We willen dus eerst een overzicht van het college van GS afwachten waarin alle knelpunten en de kosten om ze op te lossen in beeld komen. Dan kunnen we besluiten of we ergens nog iets extra kunnen doen. En inmiddels is een meerderheid in Provinciale Staten het daarmee eens, ook de partijen die eigenlijk maandag al de portemonnee hadden willen trekken.