VVD bezorgd over woningtekort in de provincie

Polder Rijnenburg eerder nodig?

De VVD-fractie in de provincie Utrecht ziet het oplopende woningtekort in de Utrechtse regio met lede ogen aan. De vraag ontwikkelt zich razendsnel, terwijl het aanbod van woningen niet in hetzelfde tempo mee-ontwikkelt.

Eerst binnenstedelijk

Er wordt vooral ingezet op binnenstedelijke ontwikkeling van woningen. Hiervan is ook de VVD voorstander, want we willen geen beschikbare ruimte in steden en dorpen onbenut laten. Maar de ruimte binnen het stedelijk gebied is beperkt, deze projecten zijn complex en duren vaak lang. De vraag is of de inzet op vooral binnenstedelijke ontwikkeling van woningen wel voldoende is om aan de toenemende vraag in de regio te voldoen.

Zoals bij de behandeling van de kadernota voor het zomerreces al is gesteld, vraagt de VVD zich af of het moment is aangebroken om alles op alles te zetten. Kunnen we de ontwikkeling van potentiƫle woningbouwlocaties wellicht naar voren te halen? Is het in dit licht bijvoorbeeld verstandig om Rijnenburg tot ten minste 2028 buiten beschouwing te laten?

Niet te lang afwachten

In een provincie waar de ruimte om woningen te bouwen zo schaars is, moet je elke geschikte locatie in beeld houden. Zeker nu de vraag naar woningen in de regio toeneemt en het welhaast onbetaalbaar wordt om in of bij de stad Utrecht te gaan wonen. De verwachting is dat de druk op de woningmarkt in en om Utrecht alleen maar groter wordt, dus waarom afwachten? Om aandacht voor dit onderwerp te vragen, heeft de provinciale VVD-fractie op 4 juli 2017 vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). De vragen en de antwoorden van GS daarop zijn opgenomen als bijlage.

In de beantwoording geeft GS, kort samengevat, aan dat de voorkeur uitgaat naar binnenstedelijke woningbouw. GS is nu niet bereid om uitbreidingslocaties voor woningbouw toe te voegen.

De VVD blijft alert

Wel zal GS, zoals ook de VVD-fractie van Nieuwegein per motie in de gemeenteraad heeft bereikt, meewerken aan het monitoren van de vraag en het aanbod op de regionale woningmarkt. Ook in IJsselstein wordt dit onderwerp nauwlettend in de gaten gehouden. Als de monitoring laat zien dat binnenstedelijke woningbouw alleen onvoldoende is, dan zal de VVD er in de provincie opnieuw aandacht voor vragen om het beschikbaar stellen van woningbouwlocaties te bespoedigen.