Eerste deel stationsgebied Driebergen-Zeist feestelijk geopend

De provincie Utrecht, de gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug, NS, ProRail en bouwer BAM hebben vrijdagochtend 8 september het busstation van het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist officieel geopend. Het busstation is op zondag 3 september in gebruik genomen. Het is het eerste opgeleverde onderdeel van het nieuwe busstation. “Het busstation is veilig en overzichtelijk. Het is berekend op toekomstige groei van het openbaar vervoer op belangrijke verbindingen als die naar Utrecht Science Park/De Uithof. Zo geven we het openbaar vervoer een stevige impuls”,  aldus gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof. Het stationsgebied moet helemaal klaar zijn in 2020.

De betrokken partijen draaiden twee schrikhekken weg waarna twee bussen van Syntus Utrecht en U-OV luid toeterend van het busplein wegreden. BAM werkt de komende periode hard door aan het station. Onder meer aan de tijdelijke voorzieningen die na het weekend van 30 september in gebruik worden genomen.

OV-Knooppunt

Bij het treinstation Driebergen-Zeist stoppen veel bussen. Er zijn nu goede overstapmogelijkheden van/naar de trein en naar andere buslijnen de regio in. Driebergen-Zeist vormt zo een belangrijk OV-knooppunt.

Vernieuwing stationsgebied

Er komt een onderdoorgang onder het spoor en de wegen worden aangepast. Ook worden er twee nieuwe doorgaande sporen gebouwd. De stad- en streekbussen krijgen nieuwe haltes en fietsen kunnen in de toekomst geplaatst worden in een nieuwe ondergrondse fietsenkelder met plaats voor 3.000 fietsen. Ook worden nieuwe fietspaden aangelegd. Daarnaast komt er een parkeergarage met bijna 600 plaatsen. Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer door zonnepanelen op de perronkappen.

Project Stationsgebied Driebergen-Zeist is een samenwerkingsverband van ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS, ProRail en Arcadis. Aannemer BAM bouwt het nieuwe stationsgebied in opdracht van ProRail. Aannemer Aan de Stegge bouwt de parkeergarage in opdracht van NS Stations.