Mobiliteitsprogramma Provincie Utrecht

Het Mobiliteitsprogramma is een uitwerking van de mobiliteitsvisie. Een breed gedragen en duidelijk programma voor fiets, OV en auto. Statenlid Ron van Reenen: “Mobiliteit is in ieders leven van belang. Het verbindt mensen, hun activiteiten, hun leefomgeving en maakt de provincie Utrecht tot een aantrekkelijke vestigingsplaats. Dagelijks kiezen mensen hoe ze zich verplaatsen naar werk, school, sport en vrienden. Een keuze die zij volstrekt vrij moeten kunnen maken met als afweging welk vervoermiddel op dat moment het beste past bij hun eigen vervoersvraag, hun mogelijkheden en hun wensen.

Vervoersknooppunten

De vrijheid van kiezen van vervoermiddel kan worden vergemakkelijkt door de aanleg van veilige multimodale knooppunten (plekken waar je van het ene op het andere vervoermiddel kunt overstappen) op slimme plekken met goede voorzieningen. Uiteraard met comfortabele en bedrijfszekere mobiliteitsvoorzieningen, maar ook een plek waar je naar de kapper kunt gaan, je pakketjes of boodschappen ophaalt, de kleding naar de stomerij brengt en je fiets kunt laten repareren of onderhouden.

Smart Mobility pilot in De Ronde Venen en Stichtse Vecht

Nieuwe ICT oplossingen die bijdragen aan een betere geleiding van het verkeer en informatievoorziening. Het vergemakkelijkt de keuzevrijheid. De uitdaging is het om deze slimme oplossingen voor iedereen gebruiksvriendelijk beschikbaar te laten zijn, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. In de provincie Noord-Holland zijn er pilots met Smart Mobility op de N201 rond Schiphol. De VVD heeft er door een aangenomen motie voor gezorgd dat deze pilots worden uitgebreid naar het Utrechtse deel van de N201 in de gemeente De Ronde Venen en Stichtse Vecht.

OV Chipkaart

De VVD heeft al eerder opgemerkt dat het raar is dat je na ieder vervoersmiddel moet uitchecken en dan na het overstappen weer moet inchecken. Beter is het om de hele reis van deur tot deur, inclusief bijvoorbeeld de taxi, te kunnen doen met één keer inchecken bij het begin en één keer uitchecken aan het eind. Je kunt het dan tussendoor niet meer vergeten en je hebt maar één keer het starttarief af te rekenen. Dit moet natuurlijk landelijk geregeld worden dus wij brengen het in “Den Haag” onder de aandacht.