Nieuwe staten, nieuwe werkwijze

De nieuw gekozen Provinciale Staten hebben vrijwel direct de werkwijze aangepast. Mede op initiatief van de VVD is het aantal statencommissies verminderd van vier naar drie. Dat biedt de kans minder in huis te vergaderen en meer met het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen, gemeenten, inwoners en organisaties samen te werken aan maatschappelijke opgaven.

Voor de VVD past dit mooi bij de titel van het coalitieakkoord, 'In verbinding', en ons eigen verkiezingsprogramma. Ook heeft de VVD het initiatief genomen om te komen tot duo-voorzitters van de commissies. Daardoor is het commissievoorzitterschap makkelijker te combineren met een baan. En het resulteerde in een betere afspiegeling van de staten in de voorzitters. Een van de zes voorzitters is ons statenlid Jacqueline Vaessen. Zij gaat de statencommissie Ruimte, Groen en Wonen mede-voorzitten.

Fractievoorzitter Arthur Kocken: “Door efficiënter te gaan werken en minder in huis te vergaderen, kunnen we effectiever zijn als volksvertegenwoordiger.”