Kadernota 2015: aan de Europese top blijven!

Lage lasten,gezond financieel beleid

Fractievoorzitter Arthur Kocken heeft op 22 juni jl. bij de behandeling van de Kadernota 2015, de uitgangspunten voor de begroting 2016, aangegeven dat de VVD het belangrijk vindt dat de lasten laag blijven. Het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting is het één na laagste van Nederland.

Ook volgend jaar wordt dat niet verhoogd, zelfs niet met inflatiecorrectie. In plaats van verhoging zet de provincie een verantwoord deel van het spaargeld in om te investeren in het verder versterken van de Utrechtse economie. Daarbij zijn de provinciale kerntaken leidend. Het financiële toekomstperspectief ziet er gezond uit. Daardoor kunnen de lasten voor inwoners en bedrijven ook laag blijven.

Belang van onze Europese toppositie

Om te zorgen dat het allemaal goed blijft gaan, wil de VVD dat de provincie samen met bedrijven, gemeenten en inwoners zorgt dat we onze Europese economische toppositie vasthouden. De provincie Utrecht is nu Europa's meest competitieve regio, zeg maar een economische topregio. We scoren beter dan bijvoorbeeld Londen, Parijs, Berlijn. Bedrijven willen zich hier nu graag vestigen door een goede bereikbaarheid, lage lasten, goed wonen in het groen, cultuur en erfgoed. Dat moet zo blijven. Voor de Utrechtse inwoners betekent dat meer kansen op een baan, zelf bepalen waar het verdiende geld aan uit wordt gegeven en dat investeren in een eigen huis loont.

Zorgen dat we aan de top blijven

De internationale concurrentie is stevig. Arthur Kocken: “DE belangrijkste opgave voor de komende jaren is dan ook te zorgen dat we onze toppositie behouden. Omdat dit betekent dat het ook met onze inwoners en bedrijven goed blijft gaan. Dat is niet vanzelfsprekend. Als VVD zullen we bij elk voorstel van Gedeputeerde Staten de vraag stellen: draagt het bij aan versterking van onze Europese toppositie? We zullen in eigen huis goed moeten zorgen dat er ontwikkelingen mogelijk zijn. Dus blijven werken aan bereikbaarheid. Maar ook onze ruimtelijke regelgeving tegen het licht houden. Het kan toch niet zo zijn Europa's meest ondernemende regio bijvoorbeeld de afstand van eierautomaten tot de weg, hier in het provinciehuis bepaalt?! Ontwikkelingen moeten letterlijk de ruimte krijgen! En de provincie moet samenwerken met bedrijven, onderwijsinstellingen, gemeenten, maatschappelijke organisaties en inwoners om nieuwe ontwikkelingen aan te jagen en aan de top te blijven.” Een motie van de VVD die het college van GS oproept om daarmee actief aan de slag te gaan, werd bijna unaniem aangenomen.

Foto: fractievoorzitters Provinciale Staten Utrecht