Noordelijke Randweg Utrecht – Tweesporenaanpak?

Het project Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) beoogt de doorstroming op dit traject te verbeteren. De NRU vormt een belangrijke schakel in de verkeersafhandeling rond de stad Utrecht. Minder files op de NRU draagt ook bij aan een verbeterde leefomgeving voor direct omwonenden. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit project ligt bij de gemeente Utrecht. De Provincie levert samen met het Rijk een significante bijdrage aan de financiering van het project. Eerder dit jaar heeft een ‘second opinion’ in opdracht van de gemeente Utrecht aangetoond, dat de kosten voor dit project tientallen miljoenen hoger uitvallen dan eerder begroot.

De uitkomst van het onderzoek heeft ertoe geleid dat de gemeente Utrecht nu een ‘Tweesporenaanpak’ hanteert. Het eerste spoor is gebaseerd op het uitgangspunt dat er drie ongelijkvloerse kruisingen op de NRU worden gerealiseerd. Dit heeft een positief effect op de doorstroming van het verkeer en vormt de basis waarop de Provincie en het Rijk de motivatie van hun financiële bijdrage aan het project hebben gebaseerd. Het zijn de kosten voor dit eerste spoor, die aanzienlijk hoger gaan uitvallen. De gemeente Utrecht onderzoekt nu een tweede spoor, een alternatief waarin het uitgangspunt van drie ongelijkvloerse kruisingen wordt losgelaten.

Voor beide sporen geldt dat de gemeente Utrecht in gesprek moet met de Provincie en het Rijk om de bestaande inzichten en de mogelijke consequenties te bespreken. De minister van IenW heeft op vragen van de VVD in de Tweede Kamer al aangeven, dat als het uitgangspunt van de drie ongelijkvloerse kruisingen wordt losgelaten, er voor het Rijk geen reden meer is om het project NRU mede te financieren, omdat er dan geen sprake is van verbetering van de doorstroming en er geen rijksbelang meer is.

In vervolg op eerdere schriftelijke en mondelinge vragen, die de VVD heeft gesteld over de NRU, hebben wij in de Statenvergadering van 23 september jl. aan de gedeputeerde Mobiliteit gevraagd of de overweging van het Rijk ook voor de Provincie reden is om de subsidie aan de NRU stop te zetten? De gedeputeerde heeft hierop aangegeven, dat het loslaten van het oorspronkelijke uitgangspunt inderdaad niet strookt met de voorwaarden om de subsidie te verlenen. Hij wilde vervolgens nog niet op conclusies vooruitlopen en gaf aan het gesprek met betrokken partijen verder te moeten voeren. Voor de VVD betekent het loslaten van de drie ongelijkvloerse kruisingen ook dat de provinciale subsidie aan dit gemeentelijke project moet worden ingetrokken.