Wel of geen windmolens en andere energieperikelen

Elke gemeente in de provincie Utrecht is onderdeel van een RES-regio  (Regionale Energie Strategie) en heeft in deze maanden moeten instemmen (of niet) met de hoogte van een bod aan op te wekken energie. Voor de zomer is op initiatief van de VVD fracties in onze provincie gevraagd om het besluit hierover uit te stellen, in de hoop dat er meer ruimte voor participatie zou zijn in de gemeenten. Het uitstel is gekomen, de participatie was erg wisselend helaas, onder meer door de Coronamaatregelen.

Op 23 september was het dan toch zover: Het Statenvoorstel is behandeld en aangenomen door Provinciale Staten van Utrecht met een krappe meerderheid: De VVD fractie heeft niet ingestemd om het bod naar Den Haag te sturen. Dit was vooral omdat we het niet eens waren met het besluit van provinciale staten om de windmolens en zonnevelden ook ruimtelijk in te passen. Omdat de coalitie al heeft aangegeven indien nodig bestuurlijke dwang daartoe niet te schuwen... Voor de meeste aantallen windmolens en zonnevelden zijn al wel aantallen op te wekken megawatts genoemd aan elektriciteit, maar is nog geen zoeklocatie aangewezen. Wij willen eerst weten of er draagvlak en draagkracht is bij de inwoners voordat we de inpassing ruimtelijk mogelijk willen maken. We staan wel achter de energietransitie en denken graag mee hoe dat in onze provincie tot stand kan komen mét draagvlak. We denken namelijk dat het op veel plekken kan, maar vinden ook een aantal plekken echt niet geschikt voor grootschalige enerigieopwekking!

inmiddels is in de meeste gemeenteraden ook hierover gestemd (dat hadden we ook liever afgewacht). Er klinkt grote bezorgdheid door over de gang van zaken omtrent de windmolens en zonnevelden. De algemene overtuiging is dat we het niet gaan redden om in onze provincie alles zelf op te wekken, niet in 2030, maar zeker niet in 2050! Daarom heeft de VVD in de provincie een motie ingediend met de opdracht aan de gedeputeerde om een inventarisatie te doen bij alle gemeenten: Hoe staan jullie tegenover kernenergie?

Deze motie heeft een meerderheid gehaald waarmee we de eerste stap hebben gezet om het onderwerp Kernenergie bespreekbaar te maken als onderdeel van de Energietransitie!