De Europese Unie: you love it, or you hate it.

Een Europa-strategie voor de provincie Utrecht? Waar zou dat nu nodig voor zijn? De afgelopen weken werd fel over deze vraag gediscussieerd. En enkele partijen vonden dat we ofwel de Europese Unie vanuit de Utrechtse Statenzaal moesten bestrijden (PVV) ofwel de Europese Unie een liefdesverklaring moesten sturen (D66 en ChristenUnie). Brussel trilde op zijn grondvesten…

Onze VVD-fractie hield natuurlijk de ogen op de bal. Of je nu voor of tegen de Europese Unie bent, de EU bestaat en de vraag is hoe de provincie Utrecht daar optimaal op in kan spelen. Het college van GS heeft een de Staten een uitgebreide strategie gepresenteerd. Met veel idealen waar niemand het mee oneens kan zijn. Wij vroegen het college: wat is er dan met deze strategie over 3 jaar bereikt? Hoeveel Europese subsidie is er dan voor ons provincie? Is de regelgeving dan beter voor onze provincie?

Het college bleef akelig stil. Er zijn mooie dromen over klimaat, over innovatie, over circulaire economie en over schone lucht. Maar het blijft bij dromen. De VVD heeft verschillende malen geprobeerd om het scherper en concreter te krijgen, maar het college was niet te bewegen. Wel heeft het gedeputeerde Strijk op ons aandringen aangegeven dat, met het oog op de coronacrisis, Economie en werkgelegenheid belangrijke thema’s zijn. Voor ons dé belangrijkste, maar zover wilde het linkse college niet gaan. Voor ons één van de redenen tegen het voorstel te stemmen. Niet omdat we tegen de EU zijn. Maar omdat we vinden dat wat we doen in Brussel concreet en meetbaar moet zijn. En resultaat moet opleveren voor inwoners en bedrijven van onze provincie. Het college heeft ons niet kunnen overtuigen.