Internationale school, aanjager voor de regio!

Mede door de komst van steeds meer (internationale) bedrijven naar de regio Utrecht, is het aantal internationale werknemers dat in de provincie Utrecht is komen wonen sterk gegroeid. Vanuit deze groep is er vraag naar diverse vormen van internationaal onderwijs. In 2018 woonden in de regio Utrecht 22.000 kinderen van internationale werknemers. Dat aantal is sinds 2010 met gemiddeld 2,7 procent gestegen.

Enerzijds is er de ‘klassieke’ vraag naar de internationale school. Deze is sterk toegenomen de laatste jaren, gezien de groei van de ISU en de internationale scholen in Hilversum en Laren. Anderzijds is sprake van een toenemende instroom van internationale kinderen in het reguliere of tweetalige onderwijs. Het gaat om internationale gezinnen die van plan zijn zich voor langere tijd te vestigen in Nederland en graag zien dat hun kinderen integreren in de buurt. Tot slot is er vraag naar vormen van internationaal onderwijs vanuit

Nederlandse gezinnen, kinderen die zich willen voorbereiden op een internationale carrière.

Scholen merken dat verschillende vormen van internationaal onderwijs populair zijn en dit sneller vol zit dan reguliere onderwijsvormen. De VVD vindt internationaal onderwijs belangrijk. De toekomst van ieder kind begint op school. Maar het is ook belangrijk omdat internationale scholing flink bijdraagt aan de vestigingsvoorwaarden van onze regio. Het is goed voor onze economie. En door een internationale school is het voor bedrijven, hun werknemers en hun kinderen gemakkelijker zich snel thuis te voelen in onze regio.

Toch kan het beter. Nu is er slechts een internationale school in de stad Utrecht. Daarom heeft de VVD internationaal onderwijs op de politieke agenda gezet. Wij willen weten hoe de regio beter kan samenwerken voor het inpassen van meer internationaal onderwijs. De VVD wil dat bij nieuwe, extra internationale scholen niet alleen naar Utrecht en Amersfoort wordt gekeken, maar ook naar bijvoorbeeld Zeist, Nieuwegein en Woerden.