Programmabegroting 2021

De VVD wil in deze crisistijd dat de provincie zich richt op haar kerntaken en we willen samen aan de slag voor banen na de crisis. Dat was dan ook onze belangrijkste boodschap bij de begrotingsbehandeling van de Provincie deze maand.

Door het coronavirus zijn vele Utrechters ernstig ziek geworden, overleden of geraakt door het verlies van een dierbare. Wij zijn mensen in de zorg, en iedereen die zijn dagelijks leven op vergaande wijze aanpast dankbaar. Dit vraagt veel van ons allemaal. We zouden allemaal graag weer eens een vriend of familielid omhelzen, thuis een feestje geven, of dansen bij het uitgaan. Maar elkaar beschermen vraagt nu een grote inspanning van ons allemaal.

Inmiddels raakt corona ook onze economie hard. Veel ondernemers kunnen met pijn en moeite net het hoofd boven water houden, werknemers zitten thuis na een ontslag of vrezen voor hun baan, en zzp’ers zien hun opdrachten wegvallen. Zo werd een virus een crisis.

De VVD fractie had dan ook forse kritiek op de begroting van het college, dat gewoon doorgaat met geld uitgeven aan minder relevante taken (“linkse hobby’s”) terwijl wij vinden dat werk, werk en werk prioriteit 2, 3 en 4 zijn. In coronatijd vinden wij dat twee zaken daarbij prioriteit moeten krijgen: werk en woningbouw.

De provincie gaat ook steeds meer geld lenen, wij maken ons zorgen hoelang dit goed blijft gaan en of we in de toekomst kunnen blijven investeren. De lasten voor inwoners gaan omhoog (provinciale autobelasting) terwijl het heel goed mogelijk is deze op hetzelfde niveau te houden.

We hebben een flink aantal moties en amendementen ingediend, een aantal zijn aangenomen, overgenomen of hebben tot toezeggingen geleid.

• Een conferentie om alle betrokkenen rondom Rijnenburg om de tafel te krijgen en te zoeken naar  constructieve oplossingen
  • Meer aandacht voor de maakindustrie in Utrecht-West door het aanstellen van een provinciale        accountmanager
  • Het opstellen van een visie voor goederenvervoer
  • Opdracht aan GS om maatregelen te treffen om de financiële positie van de provincie ook op lange termijn te versterken
  • Inventariseren onder gemeenten waar de provincie onnodig veel werk naar gemeenten schuift
  • Een betere positie voor particuliere grondeigenaren in Nationaal Park De Utrechtse Heuvelrug
  • Meer aandacht van de provincie voor behoud van werkgelegenheid in het zakelijk toerisme

Omdat een aantal van onze wensen en opmerkingen gehonoreerd zijn, hebben we na lang wikken en wegen besloten dit jaar voor de begroting te stemmen. Hierbij speelt ook een rol dat we in tijden van crisis tegenstellingen niet willen uitvergroten, maar samen met de coalitie willen zoeken naar gemeenschappelijke ideeën om de economie te versterken en woningbouw te stimuleren.