De kerntaak Mobiliteit in 2021

De provincie Utrecht gaat in 2021 ruim 238 mln uitgeven aan mobiliteit. Het mobiliteitsbudget gaat voor zo’n 157 mln naar het OV en voor een kleine 81 mln naar het verbeteren of in stand houden van de algemene bereikbaarheid van de provincie. Dat is veel geld, maar voor de provincie is mobiliteit dan ook een kerntaak.

Voor de VVD is goed werkende mobiliteit belangrijk voor de economie en voor de vrijheid van de mensen, die in de provincie wonen, werken en/of recreëren. Daarom hebben we bij de behandeling van de programmabegroting 2021 het college van gedeputeerde staten verzocht om het landelijk en regionaal belang van een integraal mobiliteitssysteem in de regio Utrecht te blijven uitdragen, vanuit dat perspectief te handelen, de economische motor draaiend te houden en de draaischijffunctie te koesteren. Hoewel de gedeputeerde mobiliteit positief heeft geadviseerd om in te stemmen met deze motie, heeft de meerderheid van Provinciale Staten helaas tegengestemd.

Opvallend was de stem vóór onze motie van de PvdA. Opvallend, omdat twee dagen later in de media het bericht verscheen, dat de PvdA samen met GroenLinks voornemens was om een motie in te dienen tegen de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Uiteindelijk is deze motie tijdens de statenvergadering van 18 november jl. ingetrokken, omdat onze minister van IenW de dag ervoor het tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht heeft getekend. De VVD is erg blij met dit besluit. Het betekent verbetering van de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de Utrechtse Ring, verbetering van de leefomgeving langs deze Ring en minder geluid en in zeer ruime mate meer natuuruitbreiding dan nu helaas moet wijken voor dit algemeen belang.

De VVD heeft met de motie ‘Voortgang Multimodale Knooppunten’ aandacht gevraagd voor ontwikkeling van Multimodale Knooppunten, een belangrijk middel om het overstappen op andere vervoersvormen in de keten te faciliteren, maar ook om woningbouw en nieuwe bedrijfsactiviteiten mogelijk te maken. Tot onze verbazing had het college desondanks in haar programmabegroting aangegeven, dat zij de uitgaven aan de ontwikkeling van multimodale knooppunten wilde temporiseren. In een motie riepen wij het college op om het belang van multimodale knooppunten te concretiseren door in de zomernota te komen met een intensivering van geplande uitgaven voor een meer voortvarende ontwikkeling van deze knooppunten. In zijn reactie heeft de gedeputeerde gezegd meer tijd nodig te hebben voor het multimodale knooppuntenbeleid. Tegelijkertijd is de toezegging gedaan te onderzoeken of het inderdaad mogelijk is om in de zomernota e.e.a. nader te concretiseren en meer uitgaven voor dit belangrijke ontwikkelpunt te plannen.