Polderconferentie over de polder Rijnenburg

Is de polder Rijnenburg is dé plek voor woningbouw? Of is het er te nat om te bouwen? Is het ideaal gelegen naast snelwegen, of zijn er miljarden extra nodig voor de ontsluiting? Is het dé plek voor windmolens en zonnepanelen? Of wil er dan niemand meer naast wonen? Of is het beter om het leeg en groen te laten voor de boeren en de biodiversiteit?

Ik was onbekend met de geschiedenis, de gevoeligheden of de wensen van grondeigenaren, boeren en windmolenbouwers. Maar elke keer dat ik vroeg om uitleg, ook binnen mijn partij, kwam er vaak een mening, en soms niet heel goed onderbouwd met feiten. De Tweede kamer bemoeit zich ermee, de gemeenteraad van Utrecht, Provinciale Staten, woningcorporaties, energie-initiatieven etcetera. En ze hebben allemaal een mening, en vaak ook een belang...

Iedereen praat óver elkaar over de polder Rijnenburg maar niet mét elkaar. Ongefundeerde meningen en doemscenario’s buitelen over elkaar heen in snedige krantenstukken, moties en achterkamertjes. En dat terwijl alle partijen elkaar hard nodig hebben. Zonder gelijkwaardig speelveld aan informatie, is een zinvol gesprek naar mijn mening niet mogelijk.

Deze maand is daarom op mijn initiatief in provinciale staten besloten om een conferentie te organiseren over de Polder Rijnenburg. Ooit is de polder ontstaan doordat alle belanghebbenden gingen samenwerkten om gebruik mogelijk te maken. Laten we dus gaan doen waar we als Nederlanders al duizend jaar goed in zijn: overleggen en samenwerken!

Een week lang om de tafel met elkaar, lekker polderen over de polder. Een gemene deler moet er zo zeker te vinden zijn. Ik nodig iedereen van harte uit om, met een positieve grondhouding, in het oog van het algemeen belang, hiernaar op zoek te gaan.