Economie en de maakindustrie een handje helpen

Utrecht West is in economisch opzicht een regio met een eigen karakteristiek: er is veel maakindustrie met veel MKB-bedrijven – naast logistiek en agro-/food. Deze bedrijvigheid is vaak sociaal verbonden met de regio: de ondernemers sponsoren het verenigingsleven, werknemers wonen in de buurt. De ondernemers hebben zich ook georganiseerd het Platform Bedrijven Utrecht West.

Continuïteit activiteiten MKB deal

In het gebied is de samenwerking tussen bedrijven en met het onderwijs zich aan het ontwikkelen.  De MKB deal Utrecht West helpt daarbij: dat is een deal met het Rijk met als mooie activiteiten de TechnoHub in Woerden, Makerspace in Mijdrecht en MAKE center in Nieuwegein. Ondernemers hebben daarin hun verantwoordelijkheid genomen. De VVD- fractie heeft de begrotingsbehandeling samen met het CDA een motie ingediend om te zorgen dat de activiteiten van de MKB-deal West kunnen voortbestaan. De gedeputeerde heeft de intentie van de motie onderschreven en toegezegd met de ondernemers in gesprek te gaan en daar spoedig bij Provinciale Staten op terug te komen.

Accountmanagement vanuit de provincie

De provincie werkt voor een aantal gebieden met gebiedsgericht accountmanagement of  overweegt dat.  Accountmanagement kan Utrecht West helpen om onder andere behoud en ontwikkeling van de maakindustrie in de regio te ondersteunen. De VVD-fractie heeft met andere partijen een amendement ingediend om ook voor Utrecht West provinciaal accountmanagement in te voeren. Dat amendement is unaniem aangenomen door Provinciale Staten in de vergadering van 11 november!