Spooronderdoorgang Maarsbergen

De Woudenbergseweg (N226) krijgt eindelijk een spooronderdoorgang in Maarsbergen! Al jaren wordt er gediscussieerd over de huidige gelijkvloerse spoorwegovergang. Deze spoorwegovergang is verkeersgevaarlijk en werkt zeer belemmerend voor de doorstroom van het verkeer. De VVD heeft daarom ingestemd met de uitvoering van het plan dat de verkeersveiligheid, doorstroming en de leefbaarheid in het dorp verbetert. Op 9 december 2020 is dit plan door Provinciale Staten aangenomen.

In de voorgaande jaren is er met een grote mate van betrokkenheid door inwoners, belanghebbenden en diverse partijen gesproken over de realisatie van een spooronderdoorgang bij Maarsbergen. Hoewel al op 13 maart 2017 door Provinciale Staten een besluit genomen is over de voorkeursvariant (westelijke variant met voor snelverkeer afgesloten ‘Tuindorpweg’) bleven aanpassingen op deze variant en onderwerpen als verkeersveiligheid, geluidsmaatregelen, natuurcompensatie en leefomgeving voortdurend onderwerp van nader onderzoek en discussie. Vele direct betrokkenen uit Maarsbergen en omgeving hebben veelvuldig gebruik gemaakt van hun inspreekrecht om hun inzichten en wensen met de staten- en commissieleden te delen. Ook is een groot aantal zienswijzen ingediend op het plan en door de provincie beoordeeld.

De VVD vindt dat de provincie haar verantwoordelijkheid in het proces en bij inhoudelijke onderwerpen goed heeft genomen. Er komen aanvullende geluid beperkende en snelheidsbepalende maatregelen die nodig zijn en die tegemoet komen aan de wensen en eisen die terecht gesteld zijn door direct betrokkenen en omwonenden uit Maarsbergen met betrekking tot de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Binnen de mogelijkheden is uitvoering van dit plan de meest redelijke en optimaal haalbare oplossing om nu eindelijk tot de beoogde doelstellingen te komen. In vervolgstappen zal in de samenwerking tussen de Provincie Utrecht, de Gemeente Utrechtse Heuvelrug en ProRail worden bezien hoe de leefbaarheid in de dorpskern van Maarsbergen en de fietsveiligheid in de directe omgeving verder kan worden verbeterd.