Energietransitie

Afgelopen tijd hebben we ons hard gemaakt voor het respecteren van gemeentelijke keuzes als het gaat om waar de windmolens komen in Utrecht. Ook willen wij zo min mogelijk overlast van grootschalige energieopwek voor de inwoners van onze provincie.

Bij de behandeling van de omgevingsvisie is het gelukt om de geluidsoverlast iets meer in te perken voor de mensen die in de buurt van de windmolens wonen! De meerderheid van PS heeft ingestemd met ons amendement hierover. Het ging erom dat het streven naar een strengere geluidsnorm voor windmolens - conform de streefwaarde voor windmolens van de WHO – gelijkgetrokken wordt met de streefwaarden voor wegen. Deze laatste zijn strenger dan de wettelijke norm en daarmee is er minder geluidoverlast voor mensen die in de buurt van windmolens wonen.

Daarnaast heeft de gedeputeerde aangegeven dat hij weliswaar de NNN gebieden niet uit wil sluiten voor het opwekken van energie, maar hij respecteert de keuzes van gemeentes hierin wél. De VVD is niet tegen windmolens en we steunen de energie transitie. Maar wel met draagvlak als het gaat over waar ze terecht komen!

Tot slot hebben we bereikt dat windmolens ‘voor eigen gebruik’ iets hoger mogen worden dan de 20 meter die voorgesteld was in de omgevingsvisie. Op die manier kunnen agrariërs makkelijker een businesscase rond krijgen als ze op eigen erf hun eigen energie willen opwekken, ook als die turbine 25 meter hoog is.