Recreatie in beweging

Nu iedereen -noodgedwongen- veel binnen zit, wordt steeds duidelijker wat het belang van recreatieterreinen is. Bij bossen, stranden en duinen is het regelmatig veel te druk. De verdergaande verstedelijking van onze provincie gaat een nog grotere vraag naar recreatie opleveren. De VVD wil dat recreatiegebieden goed en efficiënt worden onderhouden en opengesteld en hiernaast snel ingrijpen in de huidige organisatiestructuur.

In de Provincie Utrecht is recreatie georganiseerd in twee recreatieschappen. Die staan op het punt van omvallen en moeten met extra bijdragen vanuit de provincie overeind gehouden worden. Geld dat de provincie in de begroting heeft gereserveerd voor broodnodig beheer en onderhoud verdwijnt zo in de bodemloze put van slecht functionerende organisaties. Het is onaanvaardbaar om zo door te gaan. De VVD signaleerde dit al in 2019, het College van GS kwam een jaar later tot dezelfde conclusie. Het is dus ook goed dat er nu snel actie komt om de recreatieschappen op te heffen en de taken onder te brengen bij provincie en gemeenten.

De VVD heeft een initiatiefvoorstel geschreven hoe dit zou moeten gebeuren. Wij willen dat er meer geld beschikbaar komt voor de recreant en minder voor overhead. Wij willen dat particuliere grondbezitters en commerciële exploitanten veel beter worden betrokken. Het maakt de Utrechter immers niet uit wie zijn favoriete recreatieterrein onderhoudt, áls het maar wordt onderhouden. Het College van GS heeft onze punten overgenomen in een voorstel dat in april wordt vastgesteld. Dan hebben we de eerste stap gezet, en gaan wij er in de Staten kritisch en scherp op letten dat er ook goed uitvoering aan wordt gegeven.

Nieuwe visie op recreatie en toerisme

Voor de zomer stellen we ook een nieuw Programma Recreatie en Toerisme (PRenT) vast. Hierin legt de provincie, samen met gemeente en andere organisaties vast waar de komende jaren aandacht voor moet zijn. De inzet van de VVD voor deze visie is:

• Aandacht voor alle vormen van recreatie, in het bijzonder willen we meer aandacht voor waterrecreatie.
  • Toerisme is een belangrijke bron voor inkomsten en werkgelegenheid. Na Corona moeten we vol inzetten op herstel van het toerisme. Daarbij moeten we kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Liever minder toeristen die langer blijven en meer besteden. Utrecht hoeft geen tweede Amsterdam te worden.
  • Het linkse College van GS heeft alle ondersteunde activiteiten voor zakelijk toerisme uit de begroting geschrapt. Onvoorstelbaar! Door onze centrale ligging heeft deze sector ook in de toekomst goede kansen. Deze onverantwoorde keuze van het College moet teruggedraaid worden in het belang van alle  banen in deze belangrijke sector.
  • Bij de visie-ontwikkeling en uitvoering moeten particuliere grondbezitters en commerciële exploitanten beter betrokken worden.

Wij zoeken in ons netwerk ondernemers of werknemers in de toeristische of recreatieve branche om te horen wat er speelt, om te horen wat de ontwikkelingen zijn en welke kansen er liggen. We komen graag op bezoek, digitaal of fysiek. Als u in uw netwerk geschikte contacten heeft, laat het ons weten. Ook input van lokale fracties is van harte welkom!

Om die reden organiseren wij ook op vrijdag 23 april vanaf 19:30- 21:00 uur een digitale achterbanbijeenkomst over dit onderwerp, waarvoor u zich kunt aanmelden via vvd@provincie-utrecht.nl. Nadere informatie wordt u dan toegestuurd. Alvast veel dank voor uw medewerking!