Ruimte voor banen? Economische Visie en Omgevingsvisie

Zonder ondernemers geen banen. En zonder banen geen gezonde inwoners. De provincie Utrecht moet dus gastvrij zijn voor ondernemers, en met ze samenwerken op basis van vertrouwen. Ook in het opleiden van mensen zodat zij zich kunnen ontwikkelen. Dat is de basis om de banen te behouden of de nieuwe banen te creëren die keihard nodig zijn om uit de crisis te komen. Dat is de insteek geweest voor de VVD fractie bij de behandeling van drie statenvoorstellen die op 3 en 10 maart aan de orde waren: de Economische Visie, de Omgevingsvisie en Vitaliteit Binnensteden.

Samenwerken

Mede op aandringen van de VVD-fractie heeft Gedeputeerde Staten na het eerste concept van de Economische Visie een consultatieronde gehouden onder gemeenten en bedrijven. In de reacties werd door bedrijvenplatforms en –kringen aangeboden mee te denken met de provincie. Volgens de VVD is dat waardevol. Aanvankelijk verwees Gedeputeerde Staten in reactie op dat aanbod naar een overleg met … gemeenten. Naar aanleiding van een motie van de VVD-fractie zegde Gedeputeerde Staten bij de behandeling van de Economische Visie op 3 maart toe bedrijven aan de overlegtafel welkom te heten. Door de amendering staat nu ook in de omgevingsvisie dat de economische crisis ervoor kan zorgen dat de provinciale plannen wellicht aangepast moeten worden in richting en tempo als behoud/ groei van werkgelegenheid daarom vraagt.

Gastvrijheid naar ondernemers

Door een eerdere actie met het CDA samen stond in het tweede concept van de Economische Visie al wat meer ruimte voor uitbreiding van bedrijventerreinen voor lokale bedrijven. Maar over uitbreiding van terreinen werd verder gesproken met woorden als ‘selectief’ en ‘terughoudend’. Dat vindt de VVD niet heel gastvrij richting ondernemers, die immers zorgen voor behoud en groei van banen. Zeker in tijden van crisis moet je je daar gastvrij naar opstellen, ook al werken ze wellicht niet helemaal volgens het ideologische programma van enkele coalitiepartijen. Het is uiteindelijk gelukt om met een VVD-amendement op 10 maart die gastvrijheid in de omgevingsvisie op te nemen. Ook hebben we met een amendement in de omgevingsvisie gezorgd dat over intensivering en herstructurering van bedrijventerreinen met ondernemers en gemeenten gesproken gaat worden. En… dat de provincie open blijft staan voor ontwikkeling van nieuw, nog niet gepland bedrijventerrein in de provincie Utrecht als dat nodig blijkt te zijn.

Wat het helaas niet heeft gehaald, is een amendement in de omgevingsverordening om gemeenten de mogelijkheid te bieden te onderbouwen waarom het niet lukt om bedrijventerreinen te herstructureren. Daarmee wilden we voorkomen dat alles op slot wordt gezet. Sommige gemeenten hebben dit al gedaan; soms is eerst uitbreiding nodig om een beweging in gang te zetten. Maar een meerderheid van Provinciale Staten wilde geen ruimte bieden aan dit realisme. Bijzonder was ook dat JA21 (ex-Forum voor Democratie) geen enkel voorstel heeft gesteund om meer ruimte te geven aan bedrijven en van de provincie de samenwerking op te zoeken met ondernemers.

Maakindustrie en ambachten

Omdat het niet alleen gaat om ruimte voor bedrijven maar we ook willen zorgen dat mensen die praktisch zijn ingesteld ook goed geschoold worden, heeft de VVD met de PvdA het initiatief genomen om in het provinciaal beleid de ambachten beter te steunen. Die motie kreeg een ruime meerderheid in Provinciale Staten.

Met SGP heeft de VVD een motie opgesteld om de maakindustrie in de provincie structureler te ondersteunen. Gedeputeerde Staten staat daar positief tegenover en gaat uitzoeken wat de mogelijkheden en kosten zijn. Over een paar maanden (bij de kadernota) komen we daar in Provinciale Staten weer over te spreken.