Retail in provincie ondersteund vanuit Corona middelen

De aanwezigheid van het Corona virus heeft de ontwikkeling naar online winkelen versterkt. Tegelijkertijd zien we een beweging dat winkeliers en restaurants door de situatie ook meer digitaal zijn gaan aanbieden. Zij worden daarin ondersteund en de VVD vindt dat een goede zaak.

Voor Covid speelde al dat er veel winkelleegstand is. Tegelijkertijd zien we door Covid ook weer vraag naar ruimte. Niet alleen omdat we door de 1,5 m samenleving meer ruimte nodige hebben voor winkelen en horeca, maar ook omdat restaurants soms gezamenlijke ruimtes nodig hebben om afhaalmaaltijden af te kunnen halen. Heel veel ondernemers hebben het zwaar, maar er zijn ook ondernemers die in hun branche kansen zien en pakken. Een statenvoorstel om met een subsidieregeling te helpen in steden, dorpen/ kernen en buurten tot een goede ruimtelijke oplossing te komen, heeft de VVD fractie dan ook op 3 maart gesteund. Met dit geld kunnen gemeenten een externe deskundige inhuren om de samenwerking met en tussen ondernemers/ vastgoedeigenaren te ondersteunen en samen tot nieuwe ruimtelijke oplossingen te komen om de leegstand aan te pakken. Want winkelgebieden met veel leegstand trekken geen bezoekers. De VVD-fractie heeft wel de voorwaarde benadrukt dat de samenwerking met ondernemers essentieel is. Geen plannen over de hoofden van de ondernemers heen! Met het CDA zijn ook een (aangenomen) amendement en een motie ingediend om de subsidieregeling goed te evalueren en retail deskundigen mee te laten kijken zodat goede lokale plannen ook aan andere gemeenten beschikbaar kunnen worden gesteld.

Moties 3 maart

Amendementen 3 maart