Omgevingsvisie en interim verordening

Afgelopen woensdag 10 maart is de omgevingsvisie en de interim verordening voor de provincie Utrecht vastgesteld door Provinciale Staten. Dit kader voor het ruimtelijk handelen van de provincie heeft invloed op de voor ons belangrijke thema’s wonen, werken, mobiliteit. Hiernaast is grootschalige opwek van elektriciteit door wind en zon een belangrijk onderdeel. Met onze inbreng hebben wij het stuk verbeterd op het gebied van de democratie, wonen, mobiliteit, energie en economie. Ook hadden we een belangrijke en doorslaggevende rol bij het onderwerp Ronald McDonaldhuis.

Over al deze onderwerpen hebben we in aanloop naar de vergadering met raadsleden, wethouders en leden van de VVD gesproken, vaak via Zoom en Teams, waarvoor nogmaals dank voor jullie input. Op basis hiervan hebben wij 13 verbeter punten (12 amendementen en 1 motie) voor het college en de collega statenleden ingebracht ter bespreking.

Democratische rol van de staten na vaststelling

De omgevingsvisie is op hoog abstractieniveau geschreven, waarbij concrete uitwerking volgt in programma’s. Onze zorgen liggen bij de rol van de staten en daarmee het geluid van onze achterban in dat proces. Waar vindt democratische sturing en verantwoording plaats? Wij hebben gevraagd om op korte termijn een kader stellend Statenvoorstel te ontvangen waarin een overzicht en planning van de vast te stellen programma’s zijn opgenomen, inclusief per programma de rol die de Staten heeft / krijgt. Op basis hiervan kunnen we met elkaar afspraken maken over hoe we onze rol kunnen invullen bij de uitvoering. Gedeputeerde heeft die toezegging gedaan. Daarnaast steunden wij een vergelijkbaar amendement van de SGP hierover.

Rijnenburg

Iedereen kent wel iemand die een betaalbaar huis zoekt in onze regio en dat niet kan vinden. De omgevingsvisie kiest voor binnenstedelijk bouwen, verdichten en stapelen. Naar onze mening komt dit de leefbaarheid niet ten goede. Woningbouw buiten de rode contour wordt onder de omgevingsvisie gereguleerd door regionale programmering. Ondanks onze stem tégen dit instrument wordt het wel ingevoerd. Andere mogelijkheden voor buitenstedelijk bouwen (50 woningen buiten kleine kernen voor de vitaliteit, kernrandzones) bieden op termijn niet het aantal noodzakelijke woningen.

Polder Rijnenburg is al jaren een aanwezen plek voor grootschalige woningbouw, maar in de omgevingsvisie aangewezen voor de lange termijn. De VVD heeft een amendement ingediend om woningbouw op korte termijn mogelijk te maken. Helaas heeft het amendement geen meerderheid gehaald. Desalniettemin blijven wij ons onverminderd inzetten voor nieuwe woningen in de polder.