Nog geen toiletnorm, wel meer aandacht voor voorzieningen

Er zijn in Nederland twee miljoen buik- en anderhalf miljoen blaas patiënten die regelmatig naar de WC moeten. Bij het bespreken van het programma recreatie en toerisme heeft de VVD daarom gepleit voor een toiletnorm voor provinciale fiets- en wandelroutes.

Juist in coronatijd is weer eens gebleken hoe belangrijk het is om lekker te wandelen of te fietsen in de natuur. Het is voor veel patiënten helaas niet vanzelfsprekend: ze durven vaak de deur niet uit als ze niet weten dat ze op tijd bij een wc kunnen zijn als de natuur roept…

De maag lever darm stichting en de toiletalliantie hebben daarom een norm opgesteld voor recreatie- en natuurgebieden. Volgens hen zou bij wandelroutes binnen 5 kilometer een toilet beschikbaar moeten zijn, bij fietsroutes elke 25 km en zou er bij alle grote parkeervoorzieningen van recreatiegebieden een toilet moeten komen. Dat hoeven niet allemaal publieke voorzieningen te zijn, veel horeca gelegenheden en bezoekerscentra hebben natuurlijk al een toilet opengesteld.

Overheden hebben in het realiseren van deze voorzieningen een rol: Het VN verdrag handicap trad op 14 juli 2016 in Nederland in werking en de uitvoering ervan is vastgelegd in de wet gelijke behandeling gehandicapten en chronisch zieken. Maar het is natuurlijk ook voor gezonde bezoekers gastvrij om, net als vaak in het buitenland, te zorgen voor een wc op druk bezochte plekken.

Helaas heeft onze motie het niet gehaald: de linkse coalitie was bang dat het de provincie geld zou gaan kosten… Maar de VVD blijft met 50PLUS aandringen op betere voorzieningen en de gedeputeerde aansporen daarover in gesprek te gaan met gemeenten en terrein beherende organisaties. Die bosplee’s gaan er vast een keer komen!