Vervang provinciale opcenten door een ingezetenenheffing

Autobezitters in de provincie Utrecht betalen momenteel een jaarlijks bedrag van 140 miljoen euro aan provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Mensen die geen auto bezitten en bezitters van een elektrische auto betalen echter niet mee aan deze belasting. Verder wil het rijk deze belasting op termijn vervangen door betalen naar gebruik. Daarom wordt er binnen de Provinciale Staten van Utrecht nagedacht over nieuwe vormen van provinciale belastingheffing.

Een onderzoek door het ministerie van Binnenlandse Zaken stelt twee alternatieven voor: een Onroerende Zaak Belasting waarbij de woningwaarde, en dus opnieuw bezit, als grondslag geldt of een ingezetenenheffing.

Een ingezetenenheffing is een soort contributie die betaald wordt door alle inwoners van de provincie. De landelijke overheid is verantwoordelijk voor het inkomensbeleid bij de invoering en heeft ook goed zicht op een eerlijke verdeling van de belastingdruk voor verschillende inkomensgroepen en kan compenseren voor de laagste inkomens.

Provinciale Staten van Utrecht hebben zich vandaag op voorstel van de VVD uitgesproken voor de ingezetenenheffing als beste optie als vervanging van de opcenten motorrijtuigenbelasting, en dus tégen de OZB (dat was het voorstel van het college).

Met een ingezetenenheffing levert iedereen in de provincie namelijk een eerlijke bijdrage aan belangrijke provinciale doelen als wonen, openbaar vervoer, infrastructuur, economie, energietransitie en recreatie. Uiteindelijk beslissen de eerste en tweede kamer over de herziening van het provinciaal belastinggebied.