Vroegfasefinanciering voor innovatieve bedrijven

In de Provinciale Statenvergadering van 11 mei kwam een voorstel over de financiering van innovatieve bedrijven aan bod. Met dit voorstel kunnen ondernemers geld lenen om uit te vinden of hun idee kans van slagen heeft. Hier is in de markt namelijk te weinig geld voor beschikbaar. Onze woordvoerder Arthur Kocken vind het goed dat de provincie -met extra geld van het rijk- ondernemers op deze wijze op weg helpt en is blij dat het voorstel werd aangenomen.

Vroegefasefinanciering

De Vroegefasefinanciering betreft een regeling van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) waarmee leningen kunnen worden verstrekt aan innovatieve starters en MKB-ondernemingen om te onderzoeken of hun idee kans van slagen heeft op de markt. Hiermee kunnen ideeën van planfase naar startfase worden gebracht. In deze fase is er meestal maar weinig geld in de markt beschikbaar, waardoor ondersteuning vanuit de overheid gewenst is. Het Ministerie van Economische zaken stelt budget beschikbaar voor provincies onder voorwaarde van 50% cofinanciering. Provinciale Staten heeft besloten om hier 1,5 miljoen euro voor beschikbaar te stellen.

Evaluatie ROM

Opmerkelijk was wel dat tijdens de commissiebehandeling veel fracties vroegen om een evaluatie van de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM), die de regeling gaat uitvoeren. Bijzonder omdat de VVD-fractie bij het instellingsbesluit van de ROM begin 2020 een amendement heeft ingediend om voor eind 2022 een evaluatie te houden. Hoewel tijdens de commissiebehandeling die evaluatie door Gedeputeerde Staten was toegezegd, werd dat tijdens de behandeling in Provinciale Staten door Gedeputeerde Staten ontraden... en in hun stemgedrag over het amendement gevolgd door veel partijen die nu om een evaluatie vroegen.... De VVD-fractie was dan ook tevreden dat desalniettemin GS al eerder had aangekondigd na de zomer een bijeenkomst te organiseren over waar de ROM nu staat en wat de strategie voor de komende jaren wordt - zo ongeveer wat wij destijds met het amendement beoogden.