Perspectief op het OV

Het Openbaar Vervoer (OV) is voor veel mensen van groot belang om zich snel, veilig en gemakkelijk van A naar B te kunnen verplaatsen. Daarom is goed OV belangrijk voor de VVD want het draagt bij aan de individuele vrijheid van inwoners om te gaan en te staan waar zij willen. In de afgelopen jaren is door de Provincie veel geïnvesteerd in het werken aan en het laten functioneren van goed OV. Maar vooruitkijkend wachten nieuwe uitdagingen, zoals de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en de uitbreiding van het OV om de groeisprong van de Metropool Regio Utrecht mogelijk te maken. De uitgangspunten voor de nieuwe concessie en het OV-netwerkperspectief stonden 11 mei op de provinciale agenda om te behandelen.

In de aanloop van de behandeling van de Nota van Uitgangspunten voor de OV- concessie is in de commissie en tijdens infosessies inhoudelijk al veel discussie gevoerd over wat belangrijk is voor de inwoners van de provincie die zich met het OV verplaatsen of willen verplaatsen. En hoe dat in de uitgangspunten, in opmaak richting een nader te bepalen Programma van Eisen, het beste tot uitdrukking kan worden gebracht. De VVD kon zich goed herkennen in de definitieve nota. Hoewel er bij de behandeling van de komende Kadernota nog gesproken gaat worden over financiële onzekerheden in relatie tot verschillende scenario’s, waren wij akkoord met de uitgangspunten in het voorstel.

Maar tegelijkertijd werden de staten in hetzelfde voorstel gevraagd om akkoord te gaan met het OV-netwerkperspectief. Het heldere OV-netwerkperspectief beschrijft niet alleen de ambitie van het college en de doelstellingen die zij op termijn met het OV voor ogen hebben om de Utrechtse Groeisprong te faciliteren, maar benoemt op voorhand specifiek gedefinieerde initiatieven die het college wil gaan realiseren. Ambitie is de VVD niet vreemd, maar om nu al als staten in te stemmen met een perspectief om extra lightrail verbindingen, metrolijnen, IC-stations, etc. te willen hebben, vinden wij voorbijgaan aan de behandeling van de concrete wenselijkheid, haalbaarheid en betaalbaarheid, die daar in politiek-inhoudelijke debatten op basis van feiten aan vooraf moet gaan. Daarnaast vindt de VVD het belangrijk om het OV-netwerk nadrukkelijk te zien als onderdeel van een breder vervoerssysteem. Omdat niet iedereen in de stad woont en met de fiets naar het station of de halte kan, is het ook nodig om meer aandacht te besteden aan de mogelijkheid om met de auto aan te sluiten op het OV.

De door ons ingediende motie om het OV in een breder perspectief te plaatsen samen met de fiets én de auto werd met een meerderheid van stemmen aangenomen. Uiteindelijk hebben we besloten om niet met het OV-netwerkperspectief in te stemmen. We steunen de doelen van het college voor goed OV, maar niet op voorhand alle specifieke investeringswensen die het college nu al concreet voorziet om haar ambities te realiseren.