Stikstof

De enorme stikstofopgave waar ons land mee geconfronteerd wordt zorgt voor veel onrust. De Utrechtse VVD-Statenfractie voelt mee met iedereen die momenteel door de plannen in onzekerheid zit en het er moeilijk mee heeft om toekomstperspectief te blijven zien. De leefbaarheid van onze provincie staat onder druk, zowel ecologisch als economisch.

Wat de VVD betreft is het duidelijk dat we deze opgave alleen oplossen kunnen als we het samen doen, het is belangrijk dat iedereen weer aan tafel komt en dat we er samen de schouders onder blijven zetten. Met de bestaande Utrechtse aanpak komen we al tot 97% van de opgave.

Bij uitstek op onze Utrechtse boerenbedrijven is de kennis aanwezig om tot oplossingen te komen. Dat hebben ze de afgelopen jaren overtuigend laten zien door voortdurend technologisch te innoveren en zich in te spannen voor agrarisch natuurbeheer. Daarin zijn we als Utrecht echt koploper. De VVD Provincie Utrecht heeft er vertrouwen in dat boeren, natuurbeheerders en de provinciale overheid samen tot eerlijke en doelmatige oplossingen zullen komen. Dat betekent dat ook andere stikstofveroorzakers hun steentje moeten gaan bijdragen.

Maatwerk is in het proces dat voor ons ligt volgens de VVD essentieel. Dat kan in de vorm van doelgericht natuurbeheer en inzet van innovatieve technieken door agrariërs. Zoals bijvoorbeeld maatregelen in de stallen gericht op stikstofreductie. Boeren kunnen daarin onder andere begeleid worden door de provinciale plattelandscoaches. We hebben voorgesteld dit project uit te breiden zodat elke individuele ondernemer deskundige begeleiding en advies kan krijgen.

Voorop staat dat er allerlei oplossingsrichtingen mogelijk zijn en dat we het als onze plicht zien met alle betrokkenen mee te denken en samen tot duurzame oplossingen komen die zorgen voor gezonde natuur én een gezonde agrarische sector.