80 is prachtig op N-wegen, maar 60 bij oversteekplaatsen voor langzaam verkeer is verstandig!

Tijdens de Statenvergadering van 29 juni jl. werd het statenvoorstel genaamd Netwerkperspectief Wegen 2040 besproken. Het moest de VVD van het hart dat dit perspectief zich wel heel erg eenzijdig richtte op slechts het aspect van het verlagen van de maximumsnelheid op Provinciale wegen en parallelwegen. Liever hadden wij een breder perspectief gezien op meerdere aspecten, waarbij recht werd gedaan aan de belangrijke functie die Provinciale wegen innemen in de totale mobiliteitsopgave van de Provincie. 

Dat Provinciale wegen belangrijk zijn werd eens te meer duidelijk aan de hand van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse. Het is opmerkelijk dat deze MKBA in relatie tot maatschappelijke doelen en brede welvaart indicatoren (‘het zelfverklaarde stokpaardje van het huidige college met linkse signatuur’) op basis van het aangescherpte snelheidsregime een zwaar negatief resultaat laat zien. De gemiddelde reistijd gaat omhoog en de maatregel heeft negatieve gevolgen voor de aanrijtijden van hulpdiensten. Ook de exploitatie uitdaging voor het busvervoer wordt hierdoor verder negatief beïnvloed. Politieke ideologie mag onder dit college wat kosten, blijkbaar! 

Dat de VVD, alles overziende, toch een positieve houding heeft aangenomen t.a.v. dit statenvoorstel, komt door het feit dat wij naast een goede bereikbaarheid en doorstroming ook de verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Wij kunnen ons dus vinden in een locatiegebonden aanpassing van de maximumsnelheid op provinciale wegen, daar waar sprake is van een oversteekplaats voor voetgangers of fietsers. 

Aanvullend hebben wij een amendement ingediend om de algemene verlaging van de maximumsnelheid op parallelwegen te verbijzonderen, eveneens naar gelang de situationele omstandigheden (in dit geval een zgn. ’30 km ja, tenzij’); dit voorstel kreeg helaas geen meerderheid van stemmen. Ons tweede amendement om een belangrijke inconsistente fout in het Netwerkperspectief aan te passen, en daarmee te bekrachtigen dat 80 km op provinciale wegen het wettelijk uitgangspunt is en blijft, is wel aangenomen!