Scholierenonderzoek naar toiletvoorzieningen recreatiegebieden krijgt vervolg.

Al eerder spraken de provinciale staten zich uit over de noodzaak voor meer en beter toegankelijke toiletvoorzieningen in onze natuur- en recreatiegebieden. Dat is vooral een politieke wens ingegeven door de eigen ervaringen en de lobby van patiëntenverenigingen die namens de miljoenen Nederlanders met een blaas- of darmprobleem vragen om betere openbare voorzieningen.

Omdat het gevoel van urgentie bij het provinciebestuur nog niet echt is doorgedrongen blijft de VVD dit agenderen, want heel veel van onze inwoners blijven helaas onnodig thuis omdat er onderweg geen voorzieningen zijn, terwijl ze best graag óók zouden willen genieten van de natuur. En omdat de provincie op ons aandringen ook een inventarisatie maakte bij gemeenten en op de provinciale doorfietsroutes, blijkt er nog veel te verbeteren. Dat was ook de conclusie van het profielwerkstuk dat drie VWO eindexamen leerlingen van het Gerrit Rietveld college maakten over dit onderwerp. Ze interviewden niet alleen beleidsmakers en belangenverenigingen, maar ook gewone bezoekers in twee drukbezochte recreatiegebieden. De conclusies waren duidelijk: meer dan 90% van de bezoekers ervaart een tekort aan toiletten en wil meer en betere voorzieningen. Bij de kadernota heeft de VVD daarom gevraagd om dit scholierenonderzoek grootschaliger uit te voeren en de toezegging gekregen dat bij de 20 meest gebruikte recreatieplekken in onze provincie deze zomer publieksonderzoek wordt gedaan naar de gewenste voorzieningen. De resultaten kunnen we dan gebruiken om gemeenten, terreinbeheerders en collega’s te overtuigen dat er echt een taak ligt om dit beter te doen. Omdat gedeputeerde Schaddelee er in het programma recreatie en toerisme geen geld voor wil vrijmaken zullen de echte maatregelen pas na de verkiezingen weer op de agenda komen...