VVD zegt nee tegen gedwongen inpassing windturbines

Afgelopen Statenvergadering is het voorstel van GroenLinks gedeputeerde van Essen om windturbines ruimtelijk in te passen zonder instemming van een betreffende gemeente aangenomen. De VVD Statenfractie heeft tegen gestemd.

Hoewel de VVD de energietransitie met verve ondersteunt blijven we bij het standpunt dat deze transitie niet gaat slagen door in te grijpen in de gemeentelijke bevoegdheid. De gemeente gaat immers over haar eigen grondgebied.

Dat er regie nodig is, zeker als het gaat om leveringszekerheid van energie, is helder. Dat betekent volgens ons echter niet dat in dit stadium van de RES’en de provincie projectbesluiten moet gaan nemen.

De VVD is vooral kritisch op het gebrek aan effectiviteit: als we nu 60 windturbines afdwingen bij gemeenten, dan moet na 2030 zeker nog eens een dubbel aantal windturbines worden gebouwd om ook maar in de buurt te komen van de gewenste opwek van energie. Niet voor niks hebben we een initiatiefvoorstel gemaakt om in beeld te krijgen wat wèl effectief kan zijn vanuit het provinciale perspectief: met welk bedrag kan de provincie Utrecht een vliegwielfunctie creëren om de goede dingen te doen voor de energietransitie?

Tot slot hebben we nogmaals gevraagd hoe Gedeputeerde Staten tegen kernenergie aankijkt. Ook nu weer kregen we een ontwijkend antwoord. Jammer, want zonder kernenergie gaat deze transitie niet slagen, en dat is toch het doel dat we allemaal voor ogen hebben!