Wegenbelasting: doel of middel?

De provincie heft wegenbelasting. De opbrengsten worden gebruikt om wegen aan te leggen, bussen te laten rijden, natuur te onderhouden en voor alle andere provinciale taken. Recent bleek dat door het stijgende aantal auto’s de belastingopbrengsten fors hoger worden dan eerder geraamd, wel € 10 miljoen meer in 2026. Een onverwachte meevaller voor de provincie.

Wij zagen daarin een goede reden om dit voordeel terug te geven aan de inwoners door de tarieven te verlagen. Immers, als de lasten over meer schouders (lees: auto’s) verdeeld worden, kunnen de lasten per schouder dalen

Fout! Volgens het college moeten onze inwoners en bedrijven maar alvast wennen aan hogere tarieven. Want als dit college zijn zin krijgt, komen er talrijke dure en onbetaalbare projecten waardoor de lasten sowieso toch fors omhoog moeten. Door nu de belastingen te verlagen, zou dan de schok veel te groot worden. De VVD vindt deze denkwijze verwerpelijk. De provincie zou niet meer belasting moeten vragen dan zij strikt voor haar taken nodig heeft. Wij keuren de handel- en denkwijze van dit college dan ook sterk af.

Opmerkelijk is dat partijen als CDA en D66, die zich presenteren als ‘redelijk’, in de bizarre gedachtengang van dit college meegaan. Ten koste van de belastingbetalende autobezitter. Wat ons betreft gaan de lasten omlaag, en wel zo snel mogelijk.