Stikstof update september

Ook afgelopen zomer hebben we in onze provincie nog veel acties en omgekeerde vlaggen voorbij zien komen. Daarnaast zijn er nog twee grote tegenvallers op de agrarische sector afgekomen, de afbouw van de derogatie en de uitspraken van de rechtbank dat twee zeer veel voorkomende typen stalsystemen qua milieu-effect niet voldoende juridisch onderbouwd zijn. Hierdoor blijft de onzekerheid en zijn de zorgen gegroeid.

Deze ontwikkelingen maken het voor de VVD fractie nog duidelijker dat er snel zekerheid dient te komen voor de boeren in onze provincie. In ieder geval duidelijkheid over de innovaties die de boeren kunnen toepassen. Boeren moeten met goed vertrouwen kunnen investeren in duurzame maatregelen. Daarnaast duidelijkheid over de NNN-gebieden, waarvoor niet dezelfde wettelijke verplichtingen gelden als Natura-2000 gebieden maar waar soms toch wordt gesproken over reductiedoelstellingen. Bovendien zekerheid voor de PAS-melders in onze provincie, die al lange tijd wachten op de beloofde legalisering door het Rijk.

Daarnaast heeft afgelopen zomer het Remkes-traject gelopen. Volgende week woensdag, 5 oktober, zal de heer Remkes zijn rapport en conclusies presenteren. Ook de provincie heeft mogen deelnemen aan gesprekken in het traject. Wij hopen dat de uitkomsten meer zekerheid en in ieder geval een richting zullen bieden richting oplossingen voor dit vraagstuk.