Boerenorganisaties helaas niet meer aan tafel stikstofaanpak provincie

Tijdens de Statenvergadering van 16 november heeft stikstofwoordvoerder Juliëtte van Gilse mondelinge vragen gesteld aan Gedeputeerde Sterk over hoe het kan dat de boeren, verenigd in 11 boerenorganisaties, niet meer aan tafel willen met de provincie voor de stikstofaanpak. Een van de redenen is het uitblijven van oplossingen voor de PAS-melders.

PAS-melders konden alleen een melding doen omdat zij weinig stikstof zouden uitstoten en mochten dus geen vergunningaanvraag doen bij de provincie, na de uitspraak van de Raad van State in 2019 die die aanpak onderuit heeft gehaald zijn die boeren daardoor “illegaal” aan het boeren. Het is noodzaak dat hier zo snel mogelijk een oplossing voor wordt gevonden, allereerst door het Rijk en daarbij door de provincie waar mogelijk. In juni is daarom een motie aangenomen door Provinciale Staten om te onderzoeken of het mogelijk is de stikstofruimte die vrijkomt in de provinciale stikstofbank allereerst in te zetten voor de legalisering van de PAS-melders.