Sterke statenleden voor een sterk bestuur

© VVD provincie Utrecht

Het schrijven van een Statenvoorstel (een besluit van Provinciale Staten) is in de meeste gevallen voorbehouden aan Gedeputeerden en het ambtelijk apparaat. Maar in dit specifieke geval hebben Marianne de Widt (D66) en Odile de Man (VVD) de pen ter hand genomen en zelf een statenvoorstel geschreven; voor provinciaal lidmaatschap van StatenlidNU.

De beroepsvereniging StatenlidNu heeft zich bewezen als ondersteuner van individuele Statenleden en versterker van de positie van Provinciale Staten in het algemeen. Ze hebben onlangs een belangrijke rol gespeeld in het debat over de verhoging van de vergoeding van Statenleden. Daarnaast schrijven ze mee aan inwerkprogramma’s voor Statenleden die de provincie afvaardigen in de algemene vergadering van het interprovinciaal overleg (IPO). Sterke Statenleden dragen bij aan een sterk provinciaal bestuur en zijn daarmee onmisbaar voor het functioneren van onze democratie. Het opdoen van kennis en vaardigheden versterkt dat functioneren. Zij doen dit door belangenbehartiging, deskundigheidsbevordering en het zorgen voor onderlinge contacten tussen Statenleden.

Een aantal provincies is vanaf de start collectief lid van StatenlidNu, een aantal andere provincies is daar intussen toe overgegaan. Alleen Utrecht en Gelderland waren nog niet lid van StatenlidNU.

In de vergadering ontstond discussie over het collectieve en verplichtende karakter van het lidmaatschap. Niets is echter minder waar. Provinciale Staten kunnen een gezamenlijk lidmaatschap aangaan voor hun Statenleden. Alle Statenleden van de betreffende Provinciale Staten worden dan lid van de vereniging, met uitzondering van individuele Statenleden die afzien van dit gezamenlijk lidmaatschap van hun Provinciale Staten. Met die onderbouwing haalde het voorstel een meerderheid.

Uiteindelijk doel was om in gezamenlijkheid een signaal af te geven aan StatenlidNU dat wij als Provinciale Statenleden van Utrecht hun waardevolle werk graag ondersteunen.

Met het oog op de komende verkiezingen en de wijze waarop grote ruimtelijke vraagstukken als woningbouw, stikstof en migratie een rol vragen van provincies en daarmee van de Statenleden is dit een waardevol besluit.