VVD wil eerlijkere verdeling wegenbelasting

Op 22 juni 2015 besloot de Provincie om ruim 22 miljoen euro uit te geven aan OV- en fietsverbindingen. Bijna driekwart van dat geld komt van de autobezitters in de Provincie.

De VVD wil de rekening voor fietspaden en OV-knooppunten niet alleen bij de automobilisten neerleggen. Om de kosten eerlijker te verdelen, vroeg VVD-woordvoerder Willem Joustra aan het Provinciebestuur om te onderzoeken of het mogelijk is de wegenbelasting voor de automobilist te verlagen. Door die belasting te verschuiven naar andere weggebruikers.

Helaas stond de VVD alleen in dit plan. Andere partijen verhogen liever de wegenbelasting alleen voor de automobilisten. “Eigenlijk heeft iedereen voordeel bij het bestaan van de weg. Zelfs stadbewoners zonder auto maken gebruik van de weg als ze boodschappen doen. Die boodschappen worden namelijk niet in de winkel gemaakt,” zo zei Willem Joustra na de stemming. “Het is oneerlijk om alle kosten voor de wegen alleen bij de autobezitters neer te leggen, en al helemaal niet om hen vervolgens alle fiets- en OV-voorzieningen te laten betalen.”