Aanleiding: verbetering van bedrijventerreinen

In september 2021 is in Provinciale Staten besloten over een provinciale rol in de verbetering ('intensivering') van bedrijventerreinen. De VVD-fractie heeft destijds gevraagd dat activiteiten pas zouden starten als de governance besproken is met de Staten en duidelijk is dat deze innovatieve aanpak de Europese staatssteuntoets  doorstaat. Bij de governance gaat het over vragen als: wie is bevoegd, wie is verantwoordelijk, hoe organiseren we het? Bij de staatssteuntoets gaat het om de vraag of de overheid (g)een oneerlijk concurrentievoordeel geeft aan bedrijven.

Wachten op de staatssteuntoets

Die governance lag in de Statenvergadering van 8 februari voor. De staatssteuntoets is nog niet afgerond. In de commissievergadering is daar door Arthur Kocken op doorgevraagd. N.a.v. de commissievergadering heeft GS met een erratum het statenvoorstel aangepast. Daardoor is nu duidelijker op welk deel van het statenvoorstel de staatssteuntoets betrekking heeft. Ook staat nu expliciet in het voorstel dat met die activiteiten wordt gewacht tot de goedkeurende staatssteuntoets binnen is - ook al stemmen de Staten nu al in met de governance. Hierdoor kon de VVD-fractie het statenvoorstel steunen.

Gemeenten en provincie moeten gelijk optrekken

Wat bij de uitvoering van de aanpak van bedrijventerreinen van belang is, is dat als de provincie via de NV OMU belastinggeld investeert, dat dit door gemeentelijke regelgeving niet wordt tegengewerkt. Want dan gooi je belastinggeld over de balk. De VVD-fractie heeft hiertoe een motie mede-ingediend. Helaas haalde deze geen meerderheid, omdat de inhoudelijke lijn door een meerderheid werd gevolgd maar ze de motie overbodig vond.

Vrachtwagens veilig parkeren

Een andere motie die de VVD-fractie heeft mee-ingediend bepleit dat de provincie zich inzet voor een al langer bestaande behoefte op bedrijventerrein Lage Weide op Utrecht om te zorgen dat vrachtwagens voor het overige verkeer veilig kunnen worden geparkeerd. Chauffeurs kunnen daardoor veilig en goed overnachten. Deze motie werd gesteund door een meerderheid van Provinciale Staten.