Nieuwe informatieronde nodig om tot coalitie te komen in provincie Utrecht

Vandaag was het tweede duidingsdebat over de verkiezingsuitslag waarin informateur Danny de Vries zijn advies heeft gepresenteerd: BBB, VVD, GroenLinks en PvdA zouden verder met elkaar in gesprek moeten om tot een basis voor een coalitie te komen. Wat de VVD betreft een goed advies. Helaas hebben GroenLinks en de PvdA een blokkade op deze combinatie gelegd door te stellen dat zij niet in een coalitie met zowel de BBB als de VVD wilden plaatsnemen.

Na uitgebreid debat is de uitkomst dat er volgende week een nieuwe poging wordt gedaan tot verkennende gesprekken met in totaal zeven partijen: BBB, GroenLinks, VVD, CDA, PvdA, D66 en ChristenUnie. Uit die gesprekken zal moeten blijken of er tot overeenstemming valt te komen over de inhoud en of er nog steeds blokkades zijn.

De VVD spreekt de wens uit om inhoudelijk overeenstemming te zoeken en sluit nadrukkelijk geen partijen uit. De VVD heeft duidelijkheid over het verdere proces gevraagd aan BBB en GroenLinks. Zij komen daarom in de komende week met een procesvoorstel waarin duidelijk moet worden hoe zij leiding willen geven aan dit nieuwe informatieproces.