VVD en Groenlinks krijgen het initiatief in formatie

Na intensieve en langdurige besprekingen tussen de BBB en GroenLinks over het vormen van een eventueel gezamenlijk bestuur voor de provincie Utrecht is gebleken dat voor hen samenwerking niet mogelijk is. De standpunten op het gebied van de energietransitie bleken daarvoor te ver uit elkaar te liggen. De VVD betreurt deze uitkomst. Graag hadden we samen met deze partijen gesproken over een mogelijke coalitie.

Informateur Anne Lize Van der Stoel adviseerde maandagmiddag nog een alternatief met daarin BBB, VVD, CDA, ChristenUnie, Volt, SGP en JA21. Ook deze samenstelling vond de VVD het onderzoeken waard.  Helaas liet de Christenunie weten deze samenstelling niet nader te willen verkennen. Omdat ook PvdA en D66 verdere opties met de BBB niet mogelijk wilden maken zijn daarmee helaas alle coalities waarin BBB ook aan tafel zit getalsmatig onmogelijk geworden.

De VVD betreurt dat ten zeerste. Wij willen graag een coalitie die recht doet aan de verkiezingsuitslag. “Ik vind het heel teleurstellend dat het niet gelukt is om de BBB als grootste partij ook verantwoordelijkheid te gunnen in de provincie Utrecht”, aldus VVD-fractievoorzitter André van Schie.

Een meerderheid van de statenleden heeft zich nu uitgesproken dat VVD en GroenLinks het initiatief krijgen voor het vervolg. De VVD wil daarbij nog steeds aansturen op een coalitie die qua samenstelling en programma herkenbaar is voor onze kiezers en waarin balans is tussen stad en platteland; links en rechts; progressief en conservatief.