Luchtruimherziening: kritisch en reëel

Op woensdag 31 mei beleefde ik mijn eerste Statenvergadering en mocht ik direct aan de bak: GroenLinks kwam namelijk met een motie om ‘de vierde route’ te stoppen. De VVD-fractie wil juist constructief kijken naar hoe we vliegverkeer kunnen verbeteren, want onder strenge voorwaarden is de luchtruimherziening juist een goed idee: het maakt ons land schoner, stiller, en veiliger.

Klik hier om Ronnie's bijdrage over de luchtruimherziening terug te kijken.

De plannen om het luchtruim te herzien leiden al enige tijd tot onrust. Eén van de mogelijke consequenties zou namelijk een ‘vierde naderingspunt’ in het zuidoosten van onze provincie zijn. Er is nog weinig duidelijk over de precieze plannen aangezien de plannen/ontwerpen hiervoor nog volop in ontwikkeling zijn. De benodigde ontwerpschets en ontwerpruimte om met participatie te kunnen beginnen worden pas voor dit najaar voorzien. Op dat moment zullen wij de plannen kritisch beoordelen, maar in beginsel is herziening een goed idee.

Allereerst omdat deze herziening uitstootvermindering van CO2, stikstofoxiden en andere schadelijke stoffen tot gevolg heeft. Door met vaste naderingsroutes te werken kunnen vliegtuigen straks veel efficiënter en gelijkmatiger dalen. De motoren hoeven namelijk niet meer constant aan- en uitgezet te worden maar kunnen op een constant laag vermogen opereren. Bovendien leidt het vierde naderingspunt tot minder omvliegen om bij Schiphol uit te komen. In het kader van onze klimaatambities en uitdagingen met reactieve stikstofverbindingen is dit dus een zeer welkome verbetering.

Ook voor reductie van geluidshinder zijn motoren die continu op een laag vermogen ingeschakeld staan goed nieuws. Ze produceren gemiddeld minder geluid dan bij afwisselend vermogen. Daar komt bovenop dat vliegtuigen op deze wijze langer hoog kunnen blijven vliegen (wat ook helpt om geluidshinder te voorkomen) voordat ze beginnen met dalen. Gemiddeld hoger vliegen met minder motorvermogen is dubbel winst qua geluid.

Tot slot helpt de herziening Nederland veilig te houden. Het zuidelijke oefengebied voor straaljagers verdwijnt en het noordelijke gebied wordt ietsje groter. Dit maakt oefenen met de F-35 effectiever en schept ook kansen voor samenwerking in militaire oefeningen met bondgenoten.

Toch moeten we scherp blijven, want het vliegverkeer zal met zo’n herziening verplaatsen en naast het beschermen van onze woonkernen moeten we ook zuinig zijn op onze Stiltegebieden, zoals op de Heuvelrug. Daarom heeft de VVD Provincie Utrecht gevraagd om bij het Rijk op strenge wettelijke normen voor geluidsoverlast en milieu-uitstoot aan te dringen. Deze toezegging hebben wij gekregen. Dit sluit ook aan bij eerdere uitspraken van onze minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. De luchtruimherziening heeft de potentie om ons land schoner, leefbaarder en veiliger te maken. Wij houden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten en doen wat nodig is om deze verbeteringen te realiseren.