Update ontwikkelingen landelijk gebied

Tijdens de laatste Statenvergadering van 31 mei heeft de VVD-fractie een motie mede-ingediend om Provinciale Staten een grotere rol te geven bij het komen tot beleid voor het uitgeven van stikstofruimte uit de stikstofdepositiebank. De motie werd bijna unaniem aangenomen. Het is belangrijk dat Provinciale Staten als gekozen orgaan hierbij betrokken wordt, want het gaat om een belangrijk maatschappelijk thema met veel impact. Er wordt namelijk bepaald en geprioriteerd waar de schaarse stikstofruimte aan uitgegeven wordt. Mogelijke doelen zijn bijvoorbeeld PAS-melders, economische activiteiten in brede zin, woningbouw, infrastructuur of natuur.

U kunt de motie hier teruglezen.

Daarnaast is de provincie hard bezig om te komen tot een UPLG, oftewel het Utrechts Programma Landelijk Gebied. Een spannend proces vanwege de grote tijdsdruk, lastige keuzes en uiteenlopende, moeilijk te verenigen belangen. Daar komt nog bij dat we gisteravond te horen hebben gekregen dat het helaas niet is gelukt om tot een landelijk Landbouwakkoord te komen. Welke gevolgen dat zal hebben voor het provinciaal beleid is vooralsnog ongewis.

Bij de behandeling van de jaarstukken heeft landbouwwoordvoerder Juliëtte van Gilse ook aandacht gevraagd voor een gedegen aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing. De doelstelling op dat gebied is vorig jaar namelijk niet gehaald, en dat is jammer. De Gedeputeerde heeft aangegeven er aandacht voor te hebben en werkt samen met de gemeente Montfoort aan een blauwdruk voor gemeentelijk beleid op dit onderwerp. Het is de bedoeling dat op deze manier de drempel voor gemeenten in onze provincie om hiermee aan de slag te gaan wordt verlaagd.

Klik hier om Juliëtte's bijdrage in de Statenvergadering over de stikstofdoelenbank terug te kijken