Begrotingsbehandeling in Provinciale Staten

Afgelopen week sprak Provinciale Staten over de Begroting 2024. In deze Begroting wordt bepaald hoe de provincie Utrecht ook het komende jaar bijna 600 miljoen euro gaat uitgeven aan het o.a. het beheer en onderhoud van wegen, het landelijk gebied, erfgoed en een sterke economie. De inkomsten van de provincie komen voor het grootste deel via het Provinciefonds en de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting.

Tijdens het debat heeft de VVD een viertal voorstellen gedaan die aan het einde van de dag op grote steun konden rekenen van de rest van de Staten.

1. Beter indexeren van uitgaven

De afgelopen jaren is gebleken dat de provincie te maken kreeg met grote prijsstijgingen voor het beheer en onderhoud van wegen. Dit komt door de toenemende prijzen van grondstoffen en hoge inflatie. Om toch goed te kunnen voorspellen hoeveel geld er de komende jaren nodig is heeft ons Statenlid Dimitri Gilissen voorgesteld niet elke 4 jaar te indexeren, maar dit elk jaar te doen. Daarmee kunnen we beter begroten en zorgen we dat onze provinciale wegen en infrastructuur goed onderhouden blijft. De motie werd gesteund door een grote meerderheid in de Staten, alleen de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie stemden tegen.

2. Goede lobby bij de nieuwe kabinetsformatie

Op 22 november zijn Tweede Kamerverkiezingen en daarna zal een nieuw kabinet worden geformeerd. Fractievoorzitter Vincent Janssen wil dat het IPO (de koepelorganisatie van de 12 provincies) bij de formatie aandacht vraagt voor financiële positie van de provincie. Deze staat onder druk vanwege de dalende rijksbijdrage vanaf 2026 en de VVD wil dat er voldoende geld beschikbaar is voor provinciale taken.

3. Evaluatie van de concernbrede opgaves

De provincie heeft vier concernbrede thema’s (sociale agenda, circulaire samenleving, klimaatneutralesamenleving en datagestuurd werken) waarop wordt gestuurd. De VVD heeft zorgen over de effectiviteit van deze sturing en dit wordt ook bevestigd door evaluaties (waaronder een van de Rekenkamer). Om deze reden heeft fractievoorzitter Vincent Janssen gevraagd om deze wijze van werken door te lichten en met verbetervoorstellen te komen. Zijn motie werd met ruime stemmen aangenomen.

4. Meer geld uit Europa voor Utrecht

De VVD wil graag een Europa dat voor Utrecht werkt en dat Europese subsidies en fondsen ook in onze provincie worden besteed. Ons Statenlid Dimitri Gilissen diende tot slot nog een motie waarin hij het college van Gedeputeerde Staten vraagt actief samen te werken met andere overheden, organisaties en belanghebbenden in (en buiten) de provincie, om gezamenlijke projecten te ontwikkelen en de kansen voor het verkrijgen van Europese subsidies te vergroten.