Reactie op excuses GroenLinks en Julia Matser

Op 8 november jl. hield Julia Matser (GroenLinks) haar maidenspeech in Provinciale Staten van Utrecht. In deze speech gebruikte zij omstreden woorden die betrekking hebben op het conflict in Gaza. Dit leidde tot veel commotie, ook in de VVD-fractie.

Deze week vond hierover een gesprek plaats tussen Julia, Marjolein van Elteren (fractievoorzitter van GroenLinks) en de Commissaris van de Koning. Vrijdag jl stuurden Julia en Marjolein een brief aan alle leden van PS en GS.

We zijn blij met de excuses die daarin gemaakt worden. Hierin blijkt duidelijk dat GroenLinks zich bewust is van het effect van de gekozen vorm en woorden op 8 november jl. De VVD was en is van mening dat de gebruikte woorden niet passend zijn en we zijn blij dat het hoofdbestuur van GroenLinks eerder al met kracht afstand heeft genomen van deze woorden.

We gaan er vanuit dat dit een eenmalig incident blijft. De Provinciale Staten van Utrecht zijn niet de plek voor het debat over de vreselijke gebeurtenissen in Israƫl en Gaza: dit debat hoort thuis in de Tweede Kamer. Wij kijken vooral vooruit, laten we in samenwerking met alle Statenfracties aan de slag gaan voor Utrecht.

Vincent Janssen
Fractievoorzitter