2023 was politiek gezien een bijzonder jaar. Vier verkiezingen in één jaar. In maart de Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen waarin BBB een onverwacht grote winst boekte. De winst wist BBB in Utrecht echter niet te verzilveren. Uiteindelijk is er een coalitie VVD, GroenLinks, D66, CDA en PvdA ontstaan. Na vier jaar oppositie namen we dus weer deel aan het college. Eén van de hoogtepunten was dan ook de presentatie van het coalitieakkoord en onze gedeputeerde André van Schie op 5 juli in kasteel Groeneveld in Baarn. Inmiddels kan de fractie met genoegen vaststellen dat de gedeputeerden met volle energie aan de slag zijn en een hecht team vormen. Goed voor Utrecht!

In mei hadden we ook nog de Eerste-Kamerverkiezingen. Daar is geen uitgebreide campagne voor gevoerd. Maar het was voor de Statenfractie wel bijzonder dat we op een Utrechtse lijsttrekker konden stemmen. Met Edith Schippers hebben we weer een extra lijntje in Den Haag, maar vooral een zeer ervaren fractievoorzitter in de Eerste Kamer.

Tot slot natuurlijk de Tweede-Kamerverkiezingen. We hadden goede hoop dat de VVD de grootste zou blijven. We hadden een goed programma en een goede campagne. Helaas liep het anders en werd de PVV de grootste, met afstand. Een duidelijk signaal van de kiezer, wat mij betreft dat “Den Haag” te ver van de gewone man en vrouw af is te komen staan. We moeten de zorgen van onze inwoners en ondernemers weer bovenaan gaan zetten. Hoe de formatie gaat aflopen, weten we nog niet. Maar hoe dan ook zal de VVD geen premier meer leveren. Het is gezond in een democratie dat er van tijd tot tijd een wisseling van de wacht is. Maar ik had die wisseling nog wel even uit willen stellen…

Al die verkiezingscampagnes zijn niet mogelijk zonder de inzet van al die VVD’ers die zich lokaal inzetten. We zijn er weer velen tegengekomen tijdens de canvas- en flyeracties. Betrokken leden, netwerkbestuurders of lokale politici. Het is altijd weer een warm bad. Of we nu in november of in maart de straat op te gaan: koud krijg je het nooit door het hartverwarmende enthousiasme van al die actieve VVD’ers. Ik wil jullie daar namens alle leden van de Statenfractie nogmaals heel hartelijk voor danken!

Hoe Den Haag er in 2024 bijligt weet ik niet, ik weet wel dat we in Utrecht volle kracht vooruit gaan met de realisatie van onze VVD-ambities. We hebben nu de man, de munten en de middelen om ze te realiseren. Ik verheug me op een mooi jaar!